Különleges légi szerkezet tartja izgalomban a katonai repülő gépezetek iránt érdeklődőket. Az 5. Tiencsini Nemzetközi Helikopter Expón bemutattak egy kissé még szedett-vetettnek tűnő prototípust, ami leginkább az alakjával keltett feltűnést: a Nagy Fehér Cápa névre keresztelt kísérleti helikopter nagy mértékben megidézi az ötvenes-hatvan évek fordulóján futott szupertitkos kanadai fejlesztésű Avro Canada VZ-9 Avrocart (a fiatalabb internetezők szemében pedig a Roomba robotporszívókat).
A statikus kiállításon lévő, négy dobozra állított szerkezet leginkább egy középen jókora lekvárkupaccal megrakott fánkra hasonlít, és a neten keringő képek szerint a lekvárkupac a pilótafülke, ahol a kétfős személyzet ül: a pilóta és a fegyverrendszerek kezelője. Ez utóbbi már jelzi is, hogy nem békés célú városnéző légitaxi fejlesztésén dolgozik a meg nem nevezett cég. A kiállított példány melletti információs tábla hevenyészett fordítása szerint a Nagy Fehér Cápa egy gépágyúkkal felszerelt, elsősorban földi célpontok elleni támadó helikopter (helicopter gunship).
Ha hinni lehet az expón közzétett adatoknak és a kínai internetezők közt terjedő metszeti rajznak, a kompozit anyagokból épített test egyrészt középen egy nagy rotort rejt, ami a függőleges felszálláshoz és landoláshoz elengedhetetlen, míg az oldalába épített két kisebb – valószínűleg gázturbinás – hajtómű az előrehaladáshoz szolgáltat tolóerőt. A klasszikus repülő csészealj formájú gép törzse rejti a fegyverzetet, a gépágyú(ka)t, és rakétákat, bombákat is. A 7,6 méter átmérőjű, 3,5 tonnás repülő csészealj elvileg 2,5 tonna terhet (üzemanyag és fegyverzet) tud hatezer méteres magasságig vinni, 16,65 méter/másodperccel tud emelkedni és akár 650 km/órás sebességgel is képes előre repülni, 2950 kilométeres hatótávolság mellett.
A láthatólag még röpképtelen prototípus – vagy leginkább 1:1 arányú makett – szintjén létező szerkezetről ennél többet nem nagyon tudni. Sem azt, hogy melyik cég fejleszti (feltehetően az expó társszervezője, az Aviation Industry Corporation of China, az AVIC egyik leányvállalata), és hogy a hadsereg mely ága számára, annyi azonban biztosnak tűnik, a kínaiak bíznak benne, a sikertelen Avrocarhoz képest az ő ötletük életképesebb lesz.
A repüléstörténetben nem a Nagy Fehér Cápa az első UFO formájú repülőgép, az ötvenes-hatvanas évek fordulóján a kanadai Avro fejleszett az amerikaiak megbízásából hasonló szerkezetet. A titkosítás alól pár éve feloldott projektet az amerikai légierő és a hadsereg is támogatta, az előbbi egy alacsony repülésre, lebegésre, majd hangsebesség fölötti száguldásra is képes támadó repülőgépet, az utóbbi bármilyen terepen bevethető csapatszállító és földi támogatást nyújtó gépet szeretett volna. Az Avro Canada igyekezett mindkét fél egymástól gyökeresen eltérő igényeit szem előtt tartani, aminek természetesen nem lett jó vége: az Avrocar néhány tesztrepülés után lapátra került, a projektet kudarcként könyvelték el. A Nagy Fehér Cápa első repülését – ha lesz egyáltalán ilyen – kíváncsian várjuk. (Popular Mechanics)