Kedden repülőgép-bemutatót tartott Budapest felett az amerikai nagykövetség. Október 25-én kezdődött az amerikai és a magyar különleges erők közös kiképzése, és ennek részeként bemutatták a CV-22B tiltrotoros konvertiplánt is repülés közben. Ez a V-22 Osprey légierős változata.
A tiltrotor egyszerűen annyit jelent, hogy a gép szárnyai végén található hajtóműgondolák egy-egy háromlapátos propeller-rotorból, és az azt meghajtó gázturbinás sugárhajtóműből és reduktorból állnak. Fel- és leszálláskor a hajtóműgondolák függőlegesek, így a gép helikopterként viselkedik. Repülés közben ezek 12 másodperc alatt fordulnak 90 fokot, amivel a CV-22B turbólégcsavaros repülőgéppé válik és csökken az üzemanyag-felhasználása, valamint nő a hatótávja. Ha felszálláskor 45 fokos szögben állnak a hajtóműgondolák, akkor a gép rövid nekifutású fel- és leszállásra (STOL) is alkalmas. Hogy ne foglaljon sok helyet, a szárnyak a test mellé 90 fokkal befordíthatók.
A képre kattintva galéria nyílik!
A keddi bemutatóra minket is meghívtak, így Huszti István, az Index fotósa is repült egy kört Budapest felett az egyik géppel.
Egészen más repülésélmény. Ott kell lenni, hogy elhidd, de elképesztően mozgékony, fürge gépek. Felszálláskor szinte kilőttünk, pár másodperc alatt a levegőben voltunk. Eszméletlenül gyors volt, mindennap így járnék melóba, ha lehetne.
A V-22-esek fejlesztésére 1983-ban kötött szerződést az USA védelmi minisztériuma, a Bell Helicopter és a Boeing Helicopters, miután az ő tervük lett a befutó az 1981-ben indult Vertikális felszálló/leszálló kísérleti (JVX) repülőgépprogram végén. A védelmi minisztérium az 1980-as sikertelen Saskarom hadművelet után döntött úgy, hogy szükség van olyan függőlegesen fel- és leszálló harci járművekre, amiket gyorsan bevethetnek nagy távolságokban is. Ez mindenképp jól jött volna, mikor 1980. április 24-én 52 követségi dolgozót próbáltak kimenteni Teheránból. A küldetésben 8 katona vesztette életét.
Az első V-22-es 1989-ben szállt fel, de a CV-22-nek 2007-ig várnia kellett az első éles bevetésre. A tesztelés és fejlesztés időszaka nem ment zökkenőmentesen. 1991 és 2007 között négy géptöréses baleset történt a V-22-essel, amik 30 halálos áldozattal jártak. Amióta aktív használatban van, a különböző V-22-esek 7 hasonló balesetet szenvedtek, 12 áldozattal. Ezek miatt, valamint a költségek fokozatos emelkedése miatt több kritika is érte a tiltrotoros gépet.
(Borítókép: Huszti István / Index)