November negyedikén több emberi jogi aktivista is Mark Zuckerberg Facebook-vezérnél vacsorázott, hogy megvitassák a Facebook politikai reklámokhoz való hozzáállását – írja a Washington Post.
Az apropót az adta, hogy Zuckerberg bejelentette, hogy a Facebook a többi hirdetéssel ellentétben nem fogja ellenőrizni a politikai tartalmú reklámok hitelességét, így tulajdonképpen a politikusok azt hazudhatnak, amit akarnak, és közvetlenül elérhetnek bármilyen szűk társadalmi csoportot. A döntés ellen 250 Facebook-alkalmazott is tiltakozott egy levélben, mert szerintük az ellenőrzés hiánya miatt a politikusok azokat az embereket célozhatják hazugságokkal, akik azt gondolják, hogy minden, amit egy politikus mond, igaz.
A vacsorán nagyjából 10 érdekvédelmi szervezet vezetője vett részt, valamint Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója, és Nick Klegg, a cég kommunikációs vezetője. A vacsorában állítólag volt steak, fésűkagyló és répa is.
Al Sharpton, aki a National Action Network elnökéként volt jelen, azt nyilatkozta a Postnak, hogy Zuckerberg arra utalt, hogy még nem teljesen kiforrott ez a gyakorlat, azaz még változtathatnak a szabályozáson. Sharpton a vacsora után úgy érzi, hogy van remény arra, hogy a vezérigazgató változtat az álláspontján.
Nem tartunk még ott, ahol szeretnénk, de már jobban állunk, mint korábban
– mondta Sharpton.
A vacsora lehet, hogy csupán egyszerű pr-fogás, de akár azt is jelentheti, hogy Zuckerberg valóban fejlődni akar azokon a területeken, amiket az előző havi kongresszusi meghallgatáson kritizáltak (például, hogy nem tud egyenes választ adni egy emberi jogi kérdésre sem).
Nem mindenki távozott a vacsoráról Sharptonéhoz hasonló szájízzel. Egy ügyvédeket tömörítő emberi jogi érdekvédelmi szervezet, az LCCRUL elnöke, Kristen Clarke szerint még nincs vége a tárgyalásoknak, és másnap nyílt levélben kritizálta Zuckerberget. A Muszlim Szószóló érdekvédelmi szervezet vezetője, Farhana Khera szerint Zuckerbergnek még van hova fejlődnie, mivel bármilyen mély mérnöki szakértelemmel rendelkezik, az emberi jogokról még sokat kell tanulnia.
Az NBC szerint Zuckerberg hajlandó lehet némi kompromisszumra. Azt nem állítják, hogy mégis bevezetné a hirdetések ellenőrzését, de abba még belemehet, hogy a Facebook ne engedje a hazugságok mértéktelen terjedését. Például korlátozhatják a politikai hirdetőket, hogy csak egy-egy kisebb csoportot célozzanak meg a reklámjaikkal.