Kacsaláb magyarázhatja meg a dinoszauruszok extrém gyors növekedését

2019. november 7., csütörtök 10:20

Fordulatot hozhat a dinoszauruszok evolúciókutatásában az MTA-MTM-ELTE Paleontológiai Kutatócsoport és a Genti Egyetem szakembereinek friss kutatása, melyből kiderült, hogy a kiskacsák végtagcsontjainak fejlődését csont- és porcszövet furcsa keveréke segíti – olvasható az MTA honlapján.

A Journal of Anatomy című szaklapban publikált tanulmányban a kutatók az első madarak és Theropoda dinoszaurusz őseik növekedésére és röpképességének kialakulására voltak kíváncsiak, ehhez pedig kiskacsák végtagcsontjainak szöveti szerkezetét vizsgálták meg egyedfejlődésük különféle fázisaiban.

A kacsafélék a tojásból való kikelésük után a lábaik miatt rögtön képesek futni és úszni is, szárnyaik viszont aránytalanul kicsit, így a repülésre csak kifejlett korukra válnak képessé. A kutatást vezető Prondvai Edina szerint éppen emiatt tökéletes alanyok voltak annak kiderítésére, hogy a szárny- és lábcsontok szöveti felépítése hogyan tükrözi ezeket a funkcióban és növekedési ütemben látható különbségeket.

A végtagcsontok szövetének vizsgálata során aztán a kutatócsoport teljesen váratlan felfedezést tett. Mint kiderült, a vizsgált szövet nem a végtagcsontokra jellemző általános csontszövet volt, hanem egy furcsa keveréke a csont- és porcszövetnek, amit chondroid csontnak neveznek. A Genti Egyetem kutatásban részt vevő professzorai elmondták, hogy a chondroid csont létezése eddig sem volt titok, de

a jelenléte ilyen nagy mennyiségben egészséges madarak végtagcsontjaiban váratlan és jelentős felfedezés.

A kutatók szerint a speciális szövet porcszerű tulajdonságainak hála nagyon gyors növekedésre képes, így a hagyományos csontszövethez képest jelentősen felgyorsítja a végtagcsontok vastagságbeli növekedését. Ez elsősorban azért fontos, mert arra utal, hogy a chondroid csont kulcsfontosságú lehet a madarak extrém gyors növekedésének kifejlődésében.

Ennél messzemenőbb következtetéseket egyelőre nem lehet levonni a felfedezésből, az viszont biztos, hogy vet fel kérdéseket a dolog. Eleve az is érdekes lehet, hogy ez vajon általános-e a madarak körében, de ennél is izgalmasabb fejlemény lenne, ha kiderülne, hogy a madarak Theropoda őseiben is jelen volt. Prodnvai szerint elképzelhető, hogy a chondroid csont beépítése fontos evolúciós lépés volt, mely lehetővé tette más dinoszauruszok, például a Tyrannosaurus rex rendkívül gyors növekedését. További vizsgálatokkal ez a hipotézis tesztelhető is lesz.