A szobanövények valójában nem javítják a benti levegő minőségét

2019. november 7., csütörtök 16:08

A szobanövények kétségtelenül remekül néznek ki, és simán fel tudnak dobni bármilyen belső teret. A közhiedelemmel ellentétben ugyanakkor nem javítják hatékonyan a szoba levegőjének minőségét: egy philadelphiai kutatócsoport több évtizednyi kutatási eredményt átvizsgálva arra jutott, hogy egy egyszerű szellőztetés simán túltesz rajtuk, ha a levegő megtisztításáról van szó – írja az MTI.

Ez igazából egy elég régi tévhit. A növények nagyszerűek, de nem tudják olyan gyorsan megtisztítani a beltéri levegőt, hogy annak bármilyen érezhető hatása legyen

– mondta Michael Waring, a Drexel University docense, aki egy doktoranduszával közösen nyálazott át három évtizednyi tanulmányt, hogy kiderítse az igazságot a szobanövényekről.

A kutatómunka végén maguk is megjelentettek egy tanulmányt, melynek legfontosabb eleme egyértelműen az volt, hogy

a belső terek levegőjének természetes vagy szellőztető általi cserélődése sokkal gyorsabban oszlatja szét a szerves illóanyagokat, mint hogy a növények ki tudnák szűrni azokat.

A szobanövények levegőtisztító hatásának mítosza az amerikai űrügynökség (NASA) 1989-es, az űrállomások levegőjének hatékony tisztítási módjait kereső kísérletéig nyúlik vissza, amelynek nyomán a kutatók kijelentették, hogy a növények segítségével el lehet távolítani a levegőből a rákot okozó anyagokat.

Ezzel és a többi hasonló kísérlettel a legnagyobb probléma az, hogy egy lezárt, laboratóriumi kamrában végezték el, vagyis olyan környezetben, amelynek nem sok köze van egy igazi otthonhoz vagy irodához. Emellett azt sem vizsgálták, hogy miként módosulnának az eredmények, ha egy valódi, természetes vagy mechanikus levegőcseréjű beltéri környezetbe helyeznék át a növényt.

Waring és Cummings számításai szerint egy négyzetméternyi padlóterületen 100-1000 cserepes növényre lenne szükség ahhoz, hogy a növények fel tudják venni a versenyt egy épület szellőztetőrendszerének vagy csupán néhány nyitott ablakának levegőtisztító erejével.