A repülőgépek átalakítása nélkül is spórolni lehet az üzemanyagon, ha a járatok V alakzatban együtt repülnek, mint a vadludak. Ezt az ötletet az Airbus dobta be a Dubai Airshow szakkiállításon, és annyira komolyan gondolják, hogy a következő évtizedben kidolgoznák a kötelékben való repülés biztonságos módszerét a "fello 'fly" nevű projekt keretében.
Előzetes becslések alapján ezzel a módszerrel utanként 5-10 százalékkal lehetne csökkenteni a kerozinfogyasztást, és ezzel szépen csökkenne az utazás ökológiai lábnyoma. A kötelékben hátul haladó repülőgépek az elöl repülő társaik által keltett légörvények felfelé haladó áramlását használnák ki, hogy energiát takarítsanak meg.
Mint az Airportal híre rámutat, a katonai gépek ma is alkalmazzák ezt a módszert, ám a polgári repülésben mások az igények. Például jobban kell ügyelni az utasok kényelmére. Különösen igaz ez a hosszú transzatlanti utaknál, amelyeken a kötelékben repülést elsőként bevezetnék. Logikus, hogy az Airbus ezt az útvonalat szemelte ki, hiszen alapfeltétel, hogy ugyanabból a városból egyszerre több gép induljon egy irányba.
A módszer bevezetése előtt módosítani össze kell hangolni a menetrendeket, és ugyanolyan gépeket kell egyszerre elindítani, amelyek azonos repülési magasságban és sebességnél működnek a leghatékonyabban. Bizonyos szabályokat is módosítani kell, hogy a résztvevő gépek biztonságos távolságban legyenek egymástól, mégis optimális helyzetben legyenek a legnagyobb megtakarításhoz.
(Airbus)