Elkészült a Titán első teljes térképe, óriásdűnékkel és kontinensekkel

2019. november 20., szerda 15:45

Hatalmas pusztaságok, felhőkarcoló magasságú dűnék, labirintusok, tavak kusza hálózata, kráterek és kontinensekre emlékeztető formációk bontakoznak ki előttünk a Titánról készült első teljes geológiai térképen, amelyről most adott ki egy tanulmányt a Nature Astronomy – írja a Cnet.

Ez még mindig  a NASA Cassini küldetésének a hozadéka, a 13 év alatt felgyülemlett adatokon még hosszú ideig dolgozhatnak a begyűjtött adatok alapján, pedig már több mint két éve el kellett búcsúzni az űrszondától.

A Szaturnusz hatalmas holdja azért izgatja nagyon a tudósok fantáziáját, mert sűrű metánfelhő fedi a titkait, és a pólusánál folyékony metánból álló tavak terülnek el, főleg északon, miközben a déli sark viszonylag száraz. Az is felmerült, hogy élet is lehet az égitesten, bár nagy talány, hogy miféle élet lehet az, ami az oxigén helyett a metánra épül.

Már tervezi a NASA a Titán meglátogatását, ám erre leghamarabb a 2030-as évek elején, az aktuális álláspont szerint 2034-ben kerülhet sor. A Dragonfly küldetésben egy többrotoros drónt vinnének a holdhoz, ez lehet majd az amerikai űrkutatás első repülő tudományos műszere egy idegen égitesten.