Nyolc nagy tengeri szállítmányozási szervezet nyújtott be közös tervet a Nemzetközi Tengerészeti Szervezethez (IMO) szerdán, melynek értelmében a szállítócégeknek a tengeri hajókhoz vásárolt üzemanyag minden tonnája után két dolláros adót kéne fizetnie, amit a tervek szerint olyan hajók fejlesztésére költenének, amik nem bocsátanak ki szén-dioxidot – írja a BBC.
Ez utóbbi egy létrehozandó, kutatás-fejlesztéssel foglalkozó szervezet felállításával érnék el, ami a tervek szerint a 2030-as évek elejére sikeresen fel tudná gyorsítani a zéró emissziós hajók fejlesztését. Ennek igazgatását az IMO-tagállamok végeznék, a finanszírozása pedig a szállítócégek kötelező hozzájárulásából valósulna meg. A tengeri szállítmányozás évente nagyjából 250 millió tonna üzemanyagot használ fel, vagyis a kétdolláros adóval számítva tíz év alatt
nagyjából 5 milliárd dollárból gazdálkodhatna a szervezet.
A kezdeményezés mögött álló szervezetek mind egyetértenek abban, hogy a teljes iparágon átívelő kezdeményezésre van szükség ahhoz, hogy teljesíteni tudják azokat a kibocsátási célokat, amiket az IMO tagállamai 2018-ban kitűztek maguk elé.
Ezek értelmében 2050-ig legalább a felére kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását, nem sokkal később pedig a teljes dekarbonizációt el kellene érniük. Ezzel a céllal összeegyeztethetetlen a fosszilis üzemanyagok használata, ám jelenleg egyik alternatív megoldás sem alkalmas arra, hogy a nagy szállítóhajóknál működőképes legyen.
A környezetvédők üdvözölték a kezdeményezést, azonban az általános vélekedés az, hogy ez túl kései, és nem is feltétlenül lesz elegendő. Szerintük felháborító, hogy a szárazföldivel szemben a tengeri szállítmányozásban jelenleg egyáltalán nem kell adót fizetni az üzemanyagra – főleg mert ha azonos arányú adót vetnének ki itt is, csak Európában hetvenszer annyi pénz lenne a zöld megoldások fejlesztésére, mint jelenleg. A javaslatot az IMO tengeri környezetvédelemért felelős bizottságának következő ülésén tárgyalják majd meg az érintett kormányok.