Teljesen újfajta kitörést figyeltek meg a Napnál

2019. december 19., csütörtök 12:55

Eddig sosem látott jelenséget figyelt meg a NASA a Nap közelében: az űrügynökség csillagászai most először észleltek olyan mágneses kitörést, amit egy másik kitörés idézett elő – írja a Science Alert.

A jelenséget alapvetően az idézi elő, hogy a Nap felszínén található szuperforró plazma folyamatos mozgása mágneses mezőket hoz létre, amikor pedig ezek találkoznak egymással, az flerekhez, viharokhoz és plazmakitörésekhez vezet. Ez az ún. mégneses újracsatlakozás eddig is ismert volt a kutatók számára, egészen eddig azonban csak spontán újracsatlakozásokat sikerült megfigyelni.

A mostani helyzet azért más, mert az újracsatlakozást egy közeli kitörés idézte elő, vagyis ezúttal az újracsatlakozás ki lett kényszerítve a mágneses vonalak hálójába visszahulló anyag által. Arbishek Srivastava , az Indiai Technológiai Intézet kutatója elmondta, hogy ez a megfigyelés rettentően hasznos lehet más rendszerek megértésénél. Például olyan laboratóriumi kísérleteknél is, ahol a plazma rendezetlen és nehezen kontrollálható.

Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen feltételeknek kell teljesülnie a kikényszerített újracsatlakozáshoz, a felfedezés azonban bizonyítja, hogy jó úton járunk az elméleti szinten először 15 évvel ezelőtt megjelenő jelenség megértése felé. Az eddigi adatok alapján a plazma az anyagkidobódás során nem volt kifejezetten forró, azonban mikor visszazuhant a mágneses terekbe, a hőmérséklet meredeken megugrott.

Ez alapján a kikényszerített újracsatlakozás sokkal hatékonyabban hevíti fel az anyagot a spontán újracsatlakozásnál. A kutatók elmélete az, hogy ez a jelenség mindenhol előfordul, ennek bizonyításához azonban még rengeteg munkára lesz szükség.