2019. december 24., kedd 17:03
December elején, bBő egy hónappal a vízre bocsátás után megtartották a virginiai Newport News hajógyárában az Egyesült Államok legújabb hadihajójának, a USS John F. Kennedy (CVN-79) Ford-osztályú repülőgép-hordozónak hagyományos névadó ünnepségét. A hajót a néhai elnök, John F. Kennedy lánya, Caroline Kennedy keresztelte meg egy palack hazai habzóborral, folytatva ezzel a családi haditengerészeti szokást (1967. május 27-én ő és az édesanyja adott nevet a 2007-ben nyugdíjazott USS John F. Kennedy (CV-67) repülőgép-hordozónak is).
Amikor teljesen elkészül és szolgálatba áll, a nukleáris meghajtású USS John F. Kennedy (CVN-79) lesz a világ legnagyobb hadihajója: a 337 méter hosszú, százezer tonnás, osztályteremtő USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozó testvérhajója (ebből a hadihajóosztályból egyébként tízet tervez építtetni a haditengterészet). A két A1B atomreaktorral hajtott, több mint 50 km/órás sebességre képes, ötvenéves élettartamra tervezett hadihajó igazi csapásmérő monstrum lesz, 4660 fős legénységgel, 75 repülőgéppel a fedélzetén.
A digitális-moduláris módszerrel épített repülőgép-hordozón a Huntington Ingalls Industries, az USA legnagyobb hadihajóépítő cégének ötezer munkása dolgozott, a különféle kisebb-nagyobb alkatrészek legyártásában az ország kétezer beszállítója vett részt. A hajó nincs még teljesen kész (eleve csúszott két évet az építés), de a vízrebocsátás és a keresztelés fontos mérföldkő az építésben. A belső felszerelések - így a két atomreaktor, és a számtalan legkorszerűbb berendezés - beépítése még hátra van, ahogy a felfegyverzés is. Ezekkel nagyjából 2020-2021 körül lesznek meg, majd a tengeri tesztek után várhatóan 2022-ben állhat a közel 12 milliárd dollárba (kb. 3500 milliárd forint) kerülő hajó szolgálatba.
Ez a teljes magyar honvéség kb. 6 évnyi költségvetése.
Alábbi nagyképes válogatásunk segítségével megnézhetik, hogyan épült fel, mint egy gigantikus legókészlet, a százezer tonnás nukleáris meghajtású hadihajó.
2015. augusztus 22-én ünnepélyesen megkezdődött a USS John F. Kennedy (CVN 79) repülőgép-hordozó építése. A képen Leon Walston, a Newport News Hajóépítő Vállalat dolgozója hegeszti Caroline Kennedy nevének kezdőbetűit egy acéllapba, a munkást a meghívott magas rangú vendégek hegesztőmaszk mögül figyelik. (Fotó:
Chris Oxley / Huntington Ingalls Industries)
A világ legnagyobb legókészlete, ezekből a hatalmas, előre gyártott acélelemekből rakták össze 4 év alatt a hajót. (Nota bene: a képen nincs rajta az összes elem.) (Fotó:
Chris Oxley / Huntington Ingalls Industries)
Még egy kép a 2015. augusztus 22-i ünnepségről: ekkor történt a hajógerinc lefektetése, a USS John F. Kennedy (CVN 79) első darabjainak beemelése a hajógyár összeszerelő dokkjába (ez a Dry Dock 12, a gyár harmadik, legnagyobb, 660 méter hosszú szárazdokkja). (Fotó:
Chris Oxley / Huntington Ingalls Industries)
2015. szeptember 11. Készülnek a hajó merevítői a gyár öntődéjében. (Fotó:
John Whalen / Huntington Ingalls Industries)
Ezen a 2016-os fotón egy kis töredékét látjuk a hajóba beépített csöveknek. (Fotó:
Chris Oxley / Huntington Ingalls Industries)
A hajótest egyik oldalsó elemének helyreillesztése. A több száz tonnás fődarabokat az 1050 tonnás emelőkapacitású “Big Blue” nevű daruval emelik és viszik a szárazdokkban testet öltő hajókhoz. (Fotó:
Chris Oxley / Huntington Ingalls Industries)
A hajó farának legalsó eleme 2017 júliusában került a helyére. A fotón jól megfigyelhetőek a két kormánylapát függesztő konzoljai. (Fotó:
John Whalen / Huntington Ingalls Industries)
Ez a 2018. január 25-i felvétel madártávlatból mutatja a hajógyárat és a javában épülő repülőgéphordozót. A fotós egyébként nem sashátról fényképezett, hanem a már fentebb említett Big Blue nevű hatalmas portáldaruról. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2018. április 17. Helyére került a repülőfedélzet első darabja. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
A hajóorr alsó, vízalatti része 2018. szeptember 28-án került a helyére. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. március 13. Beemelik a hajó repülőgép-fedélzetének egy előregyártott elemét, amin jól látszanak a leendő elektromágneses katapultok hosszanti süllyesztékei. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. május 15.: hegesztőmunkás dolgozik a hajó alatt, a 12-es szárazdokkban. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. május 29. Újabb ünnepélyes mérföldkő a hajóépítésben: helyére került a fedélzetből szigetszerűen kiemelkedő (angolul island-nek nevezett), viszonylag magas felépítmény, ami a hajóhídnak és a különböző radaroknak, illetve antennáknak ad helyet. Ez az utolsó előtti fődarab, ami a helyére került. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
A torony oldalán ott az atommeghajtású hadihajót azonosító 79-es szám. (Fotó:
Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries)
A torony helyére rakásakor bevett hagyomány, hogy különféle, erre az alkalomra készült emlékérmeket, katonai kitűzőket raknak az 588 tonnás acélszerkezet alá, ami aztán belepréseli a hajótestbe az azzal eggyé váló kis fémdarabokat. (Fotó:
Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries)
Itt valami még hiányzik.. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
..és megvan! 2019. június 10-én emelték be a fedélzet utolsó elemét, az orrfedélzetet. (Fotó:
Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries)
Tyrone Armstrong hegesztőmunkás teszi a dolgát 2019. júliusában, a hajóépítés hajrájában. (Fotó:
Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries)
2019. július: festik a hajótestet. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. augusztus 8-i fotó a hajót előre hajtó propellerek beszereléséről. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. október 23. A vízrebocsátásra kész hajóval pózol munkások egy csoportja. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
2019. október 29-én vízzel árasztották el a 12-es szárazdokkot, amivel megkezdődött a hadihajó vízi pályafutása. (Fotó:
Ashley Cowan / Huntington Ingalls Industries)
2019. december 7-én ünnepélyes keretek között keresztelte el a hajót Caroline Kennedy, a névadó, John F. Kennedy, néhai amerikai elnök lánya. A fotón illusztris társaság látható: bal szélen Charlie Bolden, a NASA előző igazgatója, mellette John Kerry, az USA korábbi külügyminisztere, Capt. Todd Marzano sorhajókapitány, a hajó leendő parancsnoka (egyenruhában), illetve Jennifer Boykin, a Newport News hajógyár elnöke (barna kabátban), mögötte Caroline Kennedy lánya, Tatiana Schlossberg és veje, Edwin Schlossberg. (Fotó:
Matt Hildreth / Huntington Ingalls Industries)
A USS John F. Kennedy (CVN 79) repülőgép-hordozó névadó ünnepségén húszezer vendég vett részt. (Fotó:
Ben Scott / Huntington Ingalls Industries)