Két vízzel teli óceánt köt össze, mekkora hülyeség már, hogy elfogyhat a víz a Panama-csatornából!
– gondolhatnák a cím alapján.
Nevetségesnek tűnhet, hogy az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő csatorna vízhiánnyal küzd, de ha jobban ráközelítünk a térképre, láthatóvá válik a Gatún-tó, vagyis az a mesterséges víztározó, amelyből több tízmillió liter édesvízzel töltik fel zsilipelt átkelőket, hogy megkönnyítsék a hajók haladását.
Az elmúlt 4-5 évben jelentősen csökkent a tóba kerülő víz mennyisége, és 2019-ben az átlagnál húsz százalékkal kevesebb eső esett a vízgyűjtő területén. Elvileg október és november lenne a két legcsapadékosabb hónap a könyéken, ám tavaly a szokásos mennyiségnél 34, illetve 27 százalékkal kevesebb esett. Eközben az átlaghőmérséklet növekedése miatt tíz százalékkal több víz párolgott el a tározóból.
Most kezdődik a száraz évszak, ami a legrosszabb esetben egészen júliusig tarthat, és a víztározóban 10 százalékkal kevesebb a víz, mint ami a csatorna akadálytalan üzemeltetéséhez szükséges. Tavaly is elérték ezt a határt, ezért korlátozni kellett az áthaladó teherszállító hajók számát, így ami áru nem jutott át a vízen, azt mind le kellett rakodni, és más módon átszállítani a csatorna túloldalára.
Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy pusztán az időjárás és a klímaváltozás miatt lett rosszabb a helyzet. Időközben megnőtt a csatorna vízigénye, miután 2016-ban végrehajtottak egy 5 milliárd dollárba kerülő bővítést. Jelentősen megnőtt a csatorna kapacitása, és nagyobb hajók is át tudnak rajta kelni, amelyek jóval több vizet elhasználnak.
(Wired)
(Borítókép: P hilippe Giraud / Getty Images)