Index Vakbarát Hírportál

A Minecraft az új körző és vonalzó

2020. január 25., szombat 20:32

Automatikusan jegyzeteli az előadásokat, és képes azokat azonnal magyarra is fordítani a Microsoft OneNote új Live Caption megoldása. Az idegen nyelvű egyetemi előadások követésében, de a sima magyar nyelvű jegyzetelésben is nagy segítséget jelentő lehetőség az egyik újdonság, amit a londoni BETT oktatástechnikai kiállításon jelentett be a Microsoft.

Szíved hercegnője magányos torony fogságában várja szabadítóját, a varázsló szavát követve most minden figyelmedet összpontosítanod kell, hogy feljuthass hozzá. Kilégzés-belégzés, kilégzés-belégzés, zárd ki a külvilágot, csak a lélegzetedre figyelj. Most pedig az illatokra. Milyen illatokat éreztél?

Fókuszálásra, figyelem-összpontosításra, relaxálásra tanít gyerekeket a Minecraft egyik legújabb oktatási segédanyaga, a Mindful Knight. A középkori környezetbe helyezett játék érzelemszabályozó trükköket és képességeket tanít a Minecraft ismerős kockauniverzumában, szerepjátékos áthallássokkal. Ez csak egy a társadalmi és érzelmi tanulást segítő új Minecraft-csomagból, amit iskolákba (is) szánnak.

Az együttműködés, a közös döntéshozatal, az empátia kifejezése, a figyelem fenntartása egyébként is az oktatásban mostanában legtöbbet emlegetett képességek közé tartoznak. A megfelelő érzelmi állapot a tanulásban és a tanulás iránt kulcskérdés, enélkül nem lehetséges sem mélyebb tanulás, sem megértés, de az ehhez és a munkahelyi csapatmunkához is szükséges egyéb „puha” változók mégis gyakran hiányoznak a végzettekből is.

A Minecraftet az elmúlt években a digitális oktatás általános eszközévé, felületévé tevő Microsoft sok országban végzett saját kutatásai szerint ezeket a kommunikációs és érzelmi alapkészségeket hiányolják leginkább a munkaadók a hozzájuk kerülő fiatalokból.

Okosak, de ezek az alapkészségeik nagyon gyakran hiányoznak. Nem kérdés, hogy a társadalmi és érzelmi tanulásnak az iskolai tananyag szerves részének kell lennie

– mondta nekünk egy londoni sajtóbeszélgetésen Anthony Salcito, a Microsoft oktatásért felelős globális alelnöke.

A Microsoft és a többi nagy globális IT-játékos mára az oktatáskutatás, az iskolai és az azon kívüli ismeretátadás meghatározó szereplője lett. A Microsoft Teamset egyre több magyar iskolában használják, ők adják a diákoknak és a tanároknak az ingyenes Office 365-öt, és egyébként is prioritásként kezelik az oktatási digitalizációt

Ez számít manapság az egyik legdinamikusabban fejlődő gazdasági szektornak, ahogy azt a gigantikus londoni BETT (ez a világ legnagyobb digitális oktatási dzsemborija, ennek kapcsán találkoztunk Salcitóval is) kavalkádja is mutatta. 800-nál több vállalat mutatja be itt a termékeit a világ minden részéről: aki számít, az mind próbál itt megjelenni. Ha valaki akár csak egy szegmensben, mondjuk a matematikaoktatás valamelyik szűkebb területén hoz egy piacképes új megoldást, az globálisan máris komoly piaccal számolhat. Nem véletlenül ölnek eszméletlen pénzt és erőforrásokat a kínaiak is a mesterséges intelligencia (MI) alapú oktatási digitalizációba, és próbáljuk mi magyarok is megmutatni magunkat néhány startuppal. A Logischooltól az itthon a tankönyvállamosítással ellehetetlenített, de nemzetközileg sikeres Mozaik kiadóig vannak itt hazai cégek – és  komoly erőkkel vonulnak fel a nagy multik is a Legótól a Google-ön át a Microsoftig.

A négy éve indult Minecraft Education az oktatási színtéren előremenekülő, a kreativitást és innovációt hangsúlyozó Microsoft egyik legismertebb terméke: 35 millió tanár használja általánostól iskoláktól egyetemekig, rengeteg kurzust kínálnak az irodalomtól a biológiáig – vagyis messze nem csak kódolást lehet mondjuk tanulni a segítségével.

Az Office 365-ban jelenik meg most a digitális jegyzetkészítő OneNote Windows 10-es verziójának részeként jó pár új tanulássegítő funkció:

A tavasszal elérhetővé váló szolgáltatásban ugyancsak ott lesz beépítve a Translator, vagyis az idegen nyelvű prezentációkat is könnyedén lehet majd követni, és a közönség tagjai a végén tudják értékelni is a prezentációt. A célcsoport itt főleg a felsőoktatás hallgatói képezik, de általános és középiskolákban is gyorsan terjednek már nálunk is a prezentációs feladatok.

Korábban az okoseszközökön, a diákoknak adott kütyükön és a digitalizált hagyományos tartalmakon volt a hangsúly, az oktatás jövője azonban nem erről szól. Messze túllépünk az osztályterem falain

– hangsúlyozta a BETT-en Anthony Salcito. A felhők és a mesterséges intelligencia forradalma, az adatvezérelt döntéshozatal miatt a technológia most erre óriási lehetőséget ad. A tanórát, az osztálytermet eszerint inkább már csak kapcsolódási és kiindulási pontnak érdemes tekinteni, a lényeg – buzzword alert! – az ismeretátadás perszonalizációja, a flexibilitás és a személyes motiváció növelése. Mindez természetesen nagyon kompetenciaalapú, ahol nem csak a tartalmak átadása, hanem például az érzelmi és szociális készségek fejlesztése is nagyon fontos.

Mindig vannak az oktatásnak mintaországai Észtországtól Kanadán át Dél-Koreáig, de az igazi innováció az osztálytermekben történik. Semmi nem állhatna távolabb az igazságtól, mint hogy a tanárokat leváltják a robotok. Egyre nagyobb szükség van innovatív tanárokra. Az új technológiák ebben rengeteget tudnak segíteni

– mondta Salcito.

A Microsoft azt hangsúlyozza, hogy az oktatás digitális forradalma minden tudásterületen óriási lehetőségeket rejt magában: a Minecraft oktatási felhasználása nem csak mondjuk a kódolásban hasznos – történelemtanításban ugyanígy izgalmas új lehetőségeket kínál.

Hogy ebben mi az üzlet a digitális óriásoknak? A Microsoft azt szereti hangsúlyozni, hogy mindenkit szeretnének hozzásegíteni a személyes fejlődéshez, különösen a hátrányos helyzetű régiókban, ahol idáig esélytelen volt a nyugati vagy kelet-ázsiai sztenderdet közelíteni, most viszont könnyen megkaphatják a legújabb technológiákat.

A humanitárius szempontokon kívül persze más is van. Az oktatási digitalizáció sokak szerint ma a legdinamikusabban fejlődő üzleti szektor, hatalmas, hosszú távú és globális lehetőségekkel. A Microsoftnak a közvetlen fő bevételi forrást az iskolai licenszek jelentik, de mint Anthony Salcito hangsúlyozta a sajtóbeszélgetésen, vannak hosszú: „Minden gazdaságnak szüksége van kreatív, tehetséges emberekre. Mi valójában nem a Google-lel, az Apple-lel vagy az Amazonnal versenyzünk, hanem például a korai iskolaelhagyással. Ha a diákok innovációt hoznak egy problémás társadalomba, az a Microsoftnak is nagyon jó.”

(A sajtóutat a Microsoft támogatta, tartalmi kérdésekbe azonban a cikkben nem volt beleszólása a cégnek.)

(Borítókép: Drew Angerer / Getty Images)

Rovatok