Index Vakbarát Hírportál

Ma már tudjuk, hogy a Facebook lassan megöli a telefonálást

2020. január 29., szerda 05:11

Az elmúlt évtized legnagyobb dobása az okostelefon volt, és ezt most a Telenor adataival is alátámasztjuk. A hazai szolgáltató megosztotta velünk a legfontosabb trendeket, amelyek alapján a 3G nagyjából halálra van ítélve, a 4G és az 5G viszont exponenciálisan fejlődik, a mobilnetezést mutató grafikon egy rakéta pályaíve is lehetne.

Amikor 2012-ben bejelentették a 4G-t, még alig volt ember, aki használta volna, és viszonylag lassú volt a felfutása. A modern 4G-hálózaton a felhasználók száma csak 2015-ben haladta meg a GSM-ezőkét, és ebben az évben kezdődött a 3G látványos hanyatlása. Arra viszont 2016 őszéig várni kellett, hogy többen legyenek a 4G-hálózaton, mint 3G-n, aminek a lassú készülékcsere lehet az egyik fő oka. Ez fontos tanulság, mert ugyanez lejátszódhat az idén elvileg elinduló 5G-vel is, amelyhez alig van készülék, és ami kapható, az vagy nagyon drága, vagy kiforratlan, vagy mindkettő. 

Jól látszik a grafikonokon, hogy a 2G GSM hálózatok felhasználóinak száma majdnem egy évtizede stabilan tart egy szintet, és ezek elvileg mind mobiltelefonok, a Telenor legalábbis azt mondta, hogy a gépi kommunikációs eszközöket, amelyek többek közt szenzorok leolvasását teszik lehetővé, kiszűrték az adatbázisukból.

Ez viszont nem azt jelenti, hogy még mindig sokan csak telefonálnak, és azt is kizárólag butatelefonnal, 2G-n! Átfedés van a különböző generációk használatában, és a 2G használatának jelentős része lehet, hogy időnként a legmodernebb eszközök is visszaesnek 2G-re, ahol és amikor rossz a hálózati lefedettség.

Az viszont jól látható, hogy a 4G teljesen átvette a 3G szerepét, és 2019 elején a 3G-n mobilozók száma a 2G szintje alá esett.

Lekapcsolhatóvá vált a 3G?

Most még korai lenne, de a Digitrendi.hu cikke alapján a hazai iparági szereplők már hivatalosan elkezdtek foglalkozni a témával, hogy ha egyszer lépés történik ez ügyben, akkor közösen lépjenek. Egyetlen észszerű időpont kínálkozik, és az nem annyira távoli: 2022-ben lejárnak a 3G szolgáltatásra kiadott 900 és 1800 MHz-es frekvencialicencek. Erre az elavult technológiára már nem lesz érdemes hosszabbítani, hiszen ugyanez a sáv a 4G-t és az 5G-t egyaránt ki tudja szolgálni.

Az adathasználat látványos növekedése egyértelműen indokolttá teszi, hogy több erőforrás kerüljön a 4G mögé. A Telenor grafikonján jól látható, hogy egy viszonylag lapos növekedés után 2017-ben kilőtt az adathasználat, és meredeken emelkedni kezdett, ami az akkoriban kuriózumnak számító Hello Data korlátlan adatcsomag bevezetésével állhat összefüggésben. Már abban az évben megírtuk, hogy a korlátlan csomagot választó mobilozók annyit neteznek egy nap alatt a mobiljukon, mint mások egy egész hónap alatt.

Megeredt a nyelvük

Nem sokkal a 4G elindulása után teljesen megváltoztak a telefonálási szokásaink. Egészen addig stabilan nőtt a telefonhívások darabszáma, és csökkent a hívások hossza, de ez 2013-ban varázsütésre megfordult, csökkenni kezdett a hívások száma. A Telenornál éppen akkor vezették be az átalánydíjas csomagokat, és az ember azt gondolná, hogy ezeknek növelniük kellett volna a telefonálási kedvet.  Abban az évben azonban volt még egy világraszóló újdonság, és valószínűleg ennek volt nagyobb hatása:

Facebook Messengeren akkortól lehet telefonálni.

A világ egyik kedvenc csevegőhálózata a gyors és stabil 4G-hálózattal kombinálva ma is az egyik legjobb felület a személyes hívásokhoz, hiszen az összes ismerősünket elérjük vele, nem kell percdíjakat fizetni, az adathasználata is elenyésző, wifin pedig teljesen ingyenes.

Azt azért nem mondhatjuk, hogy a Facebook végérvényesen elintézte a telefonhívásokat, mert akik megmaradtak a hagyományos módszernél, azok elkezdtek hosszabban beszélni. Az sms-küldésben ilyen markáns fordulat ugyan nem történt, de a több tucat ingyenes online megoldás ellenére is folyamatosan nő a telefonszámokra küldött üzenetek száma. Kevésbé esélyes, hogy személyes beszélgetések zajlanak sms-ben, sokkal valószínűbb, hogy a parkoló autósok és a lottózók küldenek egyre nagyobb számban sms-eket.

Látható munka

A Telenor adataiból az is láthatóvá vált, hogy melyik hónapban mobilozunk a legtöbbet, és ez is okozott meglepetéseket. Úgy sejtettük, hogy november és december lesz a kiemelkedő, hiszen az ünnepek alatt talán sűrűbben vesszük fel a kapcsolatot a tőlünk távol élő rokonokkal, és a szolgáltatók is általában ezekre a hónapokra időzítik az akcióikat, amikor ingyen lehet mobilnetezni vagy telefonálni.

Tévedtünk. Az évtized átlagában a szeptember a kiemelkedő hónap, akkor telefonálunk a legtöbbet. Talán arról van szó, hogy az augusztusi nyaralás után elkezdünk teperni, hogy mindenki lássa, hogy visszatértünk a munkába, és az iskolakezdés is megszaporíthatja a családon belüli telefonos egyeztetéseket.

Mobilinterneten nincs ilyen kiemelkedő hónap, és a grafikonokon látható kiugró tüskék mindig más-más hónapra esnek. Az viszont nagyon egyértelmű, hogy a mobilnetezés öt évvel ezelőtt elindult fejlődése semmit sem vesztett a lendületéből, évről évre egyre többet használjuk, ahogy újabb és újabb mobilos szolgáltatások jelennek meg, hogy kényelmesebbé tegyék az életünket.

Rovatok