Nagyban megegyezik a kínai koronavírus és a SARS genetikai kódja

2020. február 5., szerda 11:56

Egy brit kutató szerint két fontos dolgot érdemes szem előtt tartani a kínai koronavírussal kapcsolatban: az új, világméretű járványt okozó vírus genetikai kódja csaknem 80 százalékban megegyezik a SARS víruséval, és mindkét kórokozó denevérektől került át emberre, írja a Business Insider.

A kínai koronavírus (2019-nCoV) lényegében a SARS-CoV egyik változata, ami könnyebben terjed, de kevesebb kárt okoz, közölte Ian Jones, a readingi egyetem virológusa. A SARS-járvány két év alatt – 2002-2003-ban – 29 országban 8098 embert betegített meg és 774 halálos áldozatot szedett, míg az új koronavírus pár hét alatt 25 országban 24 500 embert betegített meg, de arányaiban jóval kevesebben, 492-en haltak meg.

Ez a két dolog – a nagyfokú genetikai azonosság és az azonos származás – megkönnyítheti a kutatók számára a járvány leküzdését: a betegek kezelése és a vakcina akár azonos is lehet a két vírus esetében. „A 2019-nCoV denevérvírushoz az emberben ugyancsak megtalálható SARS-CoV áll a legközelebb” – mondta Jones.

Kínai kutatók hétfőn tették közzé kutatásaik eredményét a Nature-ben megjelentetett két tanulmányban. Az első tanulmányt a vuhani virológiai intézet tudósai jegyzik, akik a járvány kezdetekor, még decemberben vettek mintákat súlyos tüdőgyulladásban szenvedő fertőzöttektől. Eredményeik szerint 79,5 százalékban azonos a SARS-CoV és a 2019-nCoV vírus genetikai kódja, valamint a 2019-nCoV csaknem teljesen – 96 százalékban – megegyezik a kínai denevérpopulációkban előforduló koronavírusokkal.

A második tanulmányt a sanghaji Fudan Egyetem és a kínai járványügyi központ kutatói készítették, ők 89 százalékos hasonlóságot találtak a 2019-nCoV és a kínai denevérekben honos, SARS-hoz hasonlatos, úgynevezett béta-koronavírusok csoportja között.