2020. február 9., vasárnap 16:58
Ha valakit Las Vegasba vet a sorsa (mondjuk az aktuális évi Consumer Electronics Show miatt), és sem a hotelekben kóválygás, sem a kaszinózás, sem a prostitúció nem érdekli különösebben, akkor viszonylag kevés szabadidős elfoglaltságot tud a városban találni. Van ugyan néhány elég jó múzeum (a neon és az atom erősen ajánlott is), enni-inni is elég jókat lehet, meg fölmenni a torony tetejére, de ezzel nagyjából ki is fújt a dolog. Érdemes hát a város határain túlmerészkedni, egyfelől a viszonylag közeli Grand Canyon miatt, ami elementáris élményt képes nyújtani már egy fél napos túrán is, másfelől meg a belvárostól háromnegyed óra autóútra van a Hoover-gát, a korai 20. század egyik mérnöki csúcsteljesítménye.
Az 1931 és 1935 között épült, 1936-ban beüzemelt gát és vízerőmű a maga korában rekordernek számított, soha előtte nem épült ilyen magas gát a világon. A folyószabályozási projekt, ami a térség farmjait a század elején katasztrofális áradásokkal sújtó Colorado folyó megrendszabályozását tűzte célul, a kétszáz méter magas sziklafalak közé ékelt betondugó megvalósításában csúcsosodott ki, és eredménye máig lenyűgözi az ide látogatókat.
A 85 éves komplexum az ember által valaha alkotott legimpozánsabb építmények egyike. Amikor megépült, sokan úgy is hivatkoztak rá, mint a világ nyolcadik csodája, tömegét az egyiptomi piramisokhoz mérték, mondván, fordított gúlához hasonlatos formája a fáraók építményeit idézi. A monumentális gát építése mai szemmel nézve hihetetlenül gyorsan zajlott, főleg ha a kor technikai fejlettségét is tekintetbe vesszük. Lényegében két fő feladattal kellett megbirkózni: elsőként el kellett terelni a Colorado folyó vizét az építésre kiszemelt mederszakaszból, majd a szárazra került sziklafalak közé fölépíteni a duzzasztógátat és a vízerőmű létesítményeit.
A Colorado elterelését négy vízelvezető alagúttal oldották meg: a folyó két partján kellett a sziklafalba fúrni összesen öt kilométer hosszan két-két 17 méter széles csatornát. Mindezt a kor bányászati eszközeivel kellett megoldani - mivel nem volt akkor még a maiakhoz hasonló vágathajtó fúrópajzs, jószerével emberi erővel, vájárszerszámokkal, kézi gépekkel vájták a sziklába a csatornákat.
Az építési terület szárazra kerülésével már szinte gyerekjáték volt a gát megépítése, csupán 3,33 millió köbméternyi betont kellett a megfelelő formába önteni. Ilyesmit korábban senki nem csinált, úgyhogy külön módszert kellett kidolgozni ahhoz, hogy a masszív betonépítmény stabil legyen, a beton a szükséges rövid idő alatt megkössön. Ez egyáltalán nem volt triviális feladat, ugyanis ha egy ekkora mennyiségű betont egy tömegben öntöttek volna a kívánt formába, az száz év alatt sem szilárdult volna meg. A gátépítő mérnökök új megoldást dolgoztak ki: a betont sok részletben, trapéz alapú tömbökbe öntötték ki, amikbe hűtőcsöveket integráltak. Az alapjánál 200 méter széles, 221 méter magas, fölső ívénél 379 méter hosszú gát fala sejtszerűen, belülről hűtve épült meg, két év leforgása alatt.
Nem lehet elhallgatni a tényt, hogy az akkori árfolyamon több mint 49 millió dollárba kerülő betonmonstrum megépítése súlyos áldozatokkal is járt. A gazdasági világválság éveiben járva a hatalmas kormányzati beruházás rengeteg embernek adott munkát, 21 ezer munkás dolgozott a folyó elterelésén és a gát megépítésén. Közülük 112-en vesztették életüket, 96-an közvetlenül az építkezések során – ami megdöbbentően soknak tűnik mai szemmel nézve. Ennek oka kezdetben a rossz munkakörülményekben volt kereshető: a sivatagi forróságban a munkások egyszerűen nem kaptak megfelelő ellátást, sokan kiszáradtak, mert nem tudtak elég vizet inni. Ez a helyzet csak azután változott meg, hogy az emberhez méltatlan munkakörülmények miatt – és magasabb fizetségért – sztrájkba léptek a munkások. A kor technikai színvonala miatt sok volt a munkahelyi, ipari baleset is: sokan lezuhantak a magasból, vagy nehézgépek ütötték el őket, sziklák alatt lelték halálukat, vagy beleesve a folyóba, megfulladtak.
A halálos áldozatok magas száma egy Kőműves Kelemenéhéhez hasonló legenda megszületését is eredményezte: a szóbeszéd szerint az építkezés során meghalt munkások közül sokat egyszerűen a gát falába temettek el, holttestüket betonba öntve. A feltételezésnek természetesen nem sok alapja van: az építési technológia és a nagy gondosságot és sok dolgozó összehangolt munkáját igénylő feladat egyszerűen kizárta, hogy titokban holttesteket rejtsenek a beton öntőformákba.
Fotóink zöme egy hivatalos Hoover-gát túra során készült, aminek során kívül-belül bejárhattuk a bámulatos létesítményt. Ilyen túrára bárki befizethet, és sokan élnek is a lehetőséggel: Amerika büszkeségét évente egymillió látogató keresi fel.
Helikopteren fölé szállva forr igazán egységbe a látvány az előtérben lévő, 2010 októberében megnyitott új, Mike O'Callaghan – Pat Tillmann emlékhíddal, és a háttérben tornyosuló gáttal, amely mintha a Gyűrűk ura világát idézné tornyaival, meredek sziklaszirtek közé ékelődött erődszerű falával. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Hoover-gát a Mike O'Callaghan – Pat Tillmann emlékhídról nézve. A Hoover-gát elkerülőként (Hoover Dam Bypass) is emlegetett hidat egyébként azért kellett megépíteni, mert a gát tetején átvezető I11/93-as úton állandósultak a dugók a gátturizmus miatt, az átmenő – és a hajtűkanyarok miatt balesetveszélyes – forgalom elterelésére pedig a kecses ívtartós híd megépítését találták a legjobb megoldásnak. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A vízerőmű fő elemét, a 221,3 méter magas gátat kevesebb mint két év alatt építették meg: 1933. június 6-án kezdték építeni és 1935. május 29-én öntötték formába az utolsó adag betont. A fotón jól megfigyelhető a sziklafalak alján a világos színű mészkőkiválás, ami azt mutatja, hogy a 2010-es évek óta tartó aszályos időszaknak köszönhetően mekkorát csökkent a Mead-tó vízszintje. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az erőmű turbináira négy torony vezeti a Colorado-folyó felduzzasztott vizét (a képen közülük három látható). A nevadai oldal két tornya közt a gát régebbi ajándékboltja és étterme, a nyolcvanas évek második felében épült Spillway House látható. A megnövekedett látogatószám miatt bezárták, kicsit arrébb új, nagyobb büfét építettek helyette, 2017-ben pedig felújítva, már mint exkluzív rendezvényközpontot nyitották meg újra. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A "Köztársaság szárnyas alakjai" – a gát őrangyalainak tartott két izmos, szárnyas férfialak Oskar J.W. Hansen emigráns norvég szobrász alkotása. Hansen pályázaton nyerte a lehetőséget a gát központi műalkotásának megformálására, ami egyszerre szimbolizálja az erőt, energiát és állít emléket a gát hősies építőinek. A két ülő figura között áll az erőmű zászlórúdja, amin természetesen az Egyesült Államok lobogója leng. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A vasbeton zsiliptornyok az erőmű legjellegzetesebb részei, a Mead-tó vize ezeken keresztül zuhog az erőmű turbináira. A 12 oldalú art deco-stílusú tornyok átmérője az alapjuknál 25 méter, magasságuk 120 méter. Építésükhöz összesen 71 619 köbméter betont és 7 650 tonna betonvasat használtak fel. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gát arizonai oldalán található túlfolyó lefolyója, felerészben itt lehet leereszteni a tó vizét abban az esetben, ha egy hosszan tartó csapadékos időszak végén túlságosan megnövekedne a Colorado-folyó vízhozama. Az erőmű eddigi működése alatt kétszer használták, először az 1941-es üzemi teszt során, majd az 1983-as nagy áradások idején. A 15 méter széles 180 méter hosszú vízelvezető csatorna másodpercenként 5700 köbméter vizet tud elnyelni és a gát túloldalán, a folyóba visszaengedni. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az erőmű szívébe, a turbináknak otthont adó két hatalmas földalatti csarnokba sziklába vájt folyosókon lehet eljutni némi liftezés után. Nagyjából 150 méteres mélységben járunk. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A zsiliptornyoktól induló négy, 9,1 méter átmérőjű fővezetékről tizenhat kisebb csővezeték vezeti az erőmű turbináira a Colorado folyó vizét. A 4 méter átmérőjű csövek vasbeton alagutakban nyújtóznak, összesen 1,8 kilométer hosszan. A vízerőmű földalatti vízvezetékeinek hossza összességében eléri a 4 és fél kilométert. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A nevadai oldal 198 méter hosszú, 23 méter belmagasságú turbinacsarnoka. Itt nyolc, nagyjából egyforma egység termeli az áramot, míg a szemközti, arizonai oldalon hét nagy és két kisebb turbina sorakozik. Tehát az erőműben összesen 17 Francis-típusú, függőleges tengelyű turbina dolgozik, ebből 15 darab 187 ezer lóerős, egy 100 ezer lőerős és egy 86 ezer lóerős, amikhez 13 darab 130 ezer kilowattos, két 127 ezer kilowattos egy 68 500 és egy 61 500 kilowattos generátor kapcsolódik. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A turbinák persze nem mind egyszerre működnek, meghatározott ciklusokban termelik az áramot, a tetejükön lévő lámpa jelzi, ha épp gőzerővel dolgoznak azon, hogy például Las Vegas szállodái, kaszinói bevilágíthassák az éjszakát. Ottjártunkkor a nevadai oldalon épp a hármas, a hetes és nyolcas turbinát pörgette a Colorado vize. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az erőmű építésekor nem fukarkodtak a műalkotásokkal. A fentebb megmutatott szoborpáron kívül domborművek és különféle berakásos padlódíszek bukkannak fel a komplexum több pontján is. A legszebbek talán az olyan, indián törzsi művészetet megidéző díszek, mint amilyen a turbinacsarnok "kilátóteraszának" padlóját is ékesíti. Ezek Allen Tupper True coloradói festőművész alkotásai. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gát tetején végigsétálva igazán szédítő kilátás nyílik a komplexumra. A 220 méteres mélységben sötétlő folyóvíz és a folyton kék ég között tornyosuló 2,6 millió köbméternyi beton, ami több tízmilliárd köbméternyi víznek szab gátat, még azokat is lenyűgözi, akik nincsenek odáig az efféle ipari létesítményekért. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Betonlegyező és távvezetékoszlopok árnyai. A gát két állam, Nevada és Arizona határán fekszik, ami egyben két időzóna határa is, így aki átsétál rajta, egy órával korábbra, illetve későbbre kerül. Legalábbis az év felében - Arizona ugyanis nem használ külön téli és nyári időszámítást (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Colorado-folyó felduzzasztásával kialakult Mead-tó az Egyesült Államok legnagyobb víztározója, ami Arizona, Kalifornia és Nevada államok közel húszmillió lakójának vízellátását, egyben a környező mezőgazdasági területek öntözését biztosítja. A 180 kilométer hosszú, nagyjából 600 négyzetkilométernyi felületű mesterséges tó 1964 óta nemzeti rekreációs övezetnek számít, strandok, vízi sportolási lehetőségek várják itt a turistákat és a helyi lakosokat. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Helikopterrel körberepülve a környéket lehet igazán jól látni, mennyire behálózzák a hegyeket, völgyeket, kanyonokat a Hoover-gát erőművéből kiinduló távvezetékek. Víz és elektromosság – e kettő nélkül szinte nyoma sem lenne manapság az embernek e kietlenségében is gyönyörű sivatagi tájékon. Hogy ez jó-e avagy sem, döntse el mindenki maga. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
(Borítókép: A Hoover-gát sematikus metszeti rajza, az erőmű egyik földalatti helyiségének falán.)
Köszönetnyilvánítás: a nyitó és záró helikopteres légifelvételek a Samsung Electronics Hungary jóvoltából készülhettek el.