Egy héttel ezelőtt, március 23-án, hétfőn rendeltek el India 75 sűrűn lakott körzetére és a fővárosra, Újdelhire karanténintézkedéseket, lezárásokat, hogy megállítsák a koronavírus terjedését. Azóta gyakorlatilag leállt a közlekedés, eltűntek az autók, motorok, buszok, riksák az utcákról, bezártak a gyárak – ezzel pedig rég nem látott mértékben javult a levegő minősége. (Indiában a Covid-19-járvánnyal kapcsolatban jelenleg 1251 fertőzöttet és 32 halálos áldozatot tartanak számon.)
A világ ötven legrosszabb levegőjű nagyvárosának fele Indiában található, és a szmogért a nehézipar, a széntüzelésű erőművek és az elavult járműpark együttesen felelős. Az egészségügyi becslések szerint 2017-ben 1,24 millió halálos áldozatot követelt a rossz levegő Indiában.
A most bevezetett járványügyi korlátozások szinte azonnal éreztették hatásukat. Újdelhiben már egy nappal a bevezetésük után közepes szintűre csökkent a légszennyezettség mértéke, azóta pedig tovább javult a helyzet, csakúgy, mint a 13 milliós Mumbaiban, India pénzügyi és kereskedelmi központjában. A hír- és képügynökségek által közölt fotók alapján egyértelműnek látszik a nagymértékű javulás:
A szmoghelyzet látványos javulása elsősorban a gépjárművek leállásának köszönhető, mondta Gufran Beig, az indiai környezetvédelmi ügynökség egyik vezetője. Az, hogy gyakorlatilag alig közlekedik autó vagy busz, azt eredményezte, hogy a nagyvárosokban megnőtt a látótávolság, a felhőkarcolók már nem burkolóznak szmogba, esténként még csillagokat is látni lehet az égen. A lakosság könnyebben kap levegőt, ami különösen igaz a krónikus légúti betegségekben szenvedőkre – illúzióik viszont nincsenek, attól tartanak, hogy amint vége lesz a járványnak, újra ugyanolyan rossz lesz a levegő, mint a lezárások előtt.