Európában és az Egyesült Államokban is erősen érződik a koronavírus-járvány hatása a légszennyezettség mértékén. A tengerentúlon az üzemanyag-fogyasztás jelentős visszaesése miatt sosem látott mértékben csökkent a széndioxid-kibocsátás, Európában pedig mintegy 11 ezerrel csökkenhetett a légszennyezettséggel összefüggő halálozások száma – írja az MTI.
Kevin Gurney, a Nothern Arizona University kutatója a napokban elmondta, hogy a három fontos üzemanyag – vagyis a benzin, a dízel és a kerozin – fogyasztáscsökkenése drámai mértékű esést idézett elő az üvegházhatású gázok kibocsátásában. Április első heteiben a benzin iránti kereslet 43,1, a keroziné 59,3, a dízelé 16,7 százalékkal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest, Gurney pedig ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy
soha, de soha nem jegyeztek fel korábban ilyen mértékű csökkenést.
A közúti közlekedés mintegy 20 százalékkal járul hozzá az ország szén-dioxid-kibocsátásához évente, így nem meglepő, hogy a benzinfogyasztás csökkenése hatással van mind a levegő minőségére, mind a klímaváltozásra. A kutató szerint sosem volt reális egy olyan kísérlet, amelyben leáll a közúti közlekedés, a koronavírus-járvány miatt viszont most mégis láthatjuk, hogy milyen hatással van a levegőminőségre az, ha nem ülünk autóba.
A műholdas és a szárazföldi megfigyelő állomások adatai március közepe óta egyértelműen mutatják a légszennyezés csökkenését szerte az országban, ami összhangban van az üzemanyagfogyasztás csökkenésével. Ha június végéig a jelenlegi szinten marad ezeknek az üzemanyagoknak a fogyasztása, akkor idén a szén-dioxid-kibocsátás öt százalékkal csökkenhet, ha pedig a fogyasztás 12 hónapon át a jelenlegi szinten maradna, az 15 százalékos éves csökkenést jelentene a széndioxid-kibocsátás terén.
A mostani jóval meghaladja még a 2008-as válság következtében beálló csökkenés mértékét, de azt egyelőre nem tudni, hogy ez hosszú távon miként fog megmutatkozni. Mint mondta, a klímára így mindenképpen jó hatással lehet a mostani helyzet, az azonban egyértelmű, hogy önmagában ez nem fogja megoldani a helyzetet.
A járműforgalom és az ipari károsanyag-kibocsátás meredek visszaesése Európában is megfigyelhető, a csökkenő légszennyezettség miatt pedig
Miközben a világjárvány rengetek emberéletet követel, a kutatók úgy vélik, a járványra adott válasz egy tisztább, egészségesebb környezet esélyét mutatta meg, ami akkor lehetséges, ha az emberiség lemond a szennyező energiahordozók használatáról az iparban. A tavalyi év ugyanezen időszakával összehasonlítva a nitrogén-dioxid koncentrációja 40 százalékkal, a mikroszemcsék - pm2,5 - koncentrációja 10 százalékkal csökkent. A két szennyező anyag a szívet és a légzőrendszert károsítja. Együtt mintegy 470 ezer ember halála írható a számlájukra évente Európában.
A légszennyezettség miatti halálesetek csökkenését olyan statisztikai modellszámításokkal kalkulálták, amelyek a légszennyezés, az időjárás, a károsanyag-kibocsátás, a népesség és a betegségek előfordulásának adatait tartalmazták. Mint kiderült, a csökkenést 40 százalékban a szívproblémák, 17 százalékban a tüdőbetegségek, 13-13 százalékban pedig a stroke és a rák miatti halálozások elmaradása okozta. A világon egyébként ennél sokkal nagyobb lehetett az elkerült halálozások száma, mivel a tanulmány egyetlen kontinensre és egyetlen hónapra fókuszált.