Lámákból kinyert antitest segítheti a koronavírus elleni harcot

2020. május 4., hétfő 18:35 | aznap frissítve

Különös megoldással rukkolt elő az új típusú koronavírus megfékezésére egy amerikai–belga kutatócsoport, ami a lámák által termelt VHH-72 nevű antitest két másolatának összeillesztésével hozott létre egy olyan új ellenanyagot, amely szorosan képes kapcsolódni a SARS-CoV-2 egyik kulcsfehérjéjéhez – írja az MTI.

Az egyelőre még nem végleges állapotában kiadott tanulmány egy korábbi kutatásból indult ki, melyben a kutatók két másik koronavírust, a SARS-t és a MERS-t vizsgálták. A kísérletben egy Winter nevű lámába juttatták be a vírusok stabilizált fehérjetüskéit, majd vért vettek az állattól, és elkülönítették azokat az antitesteket, melyek hozzákapcsolódtak a fehérjékhez. Az egyik ilyen ígéretesnek bizonyult az olyan vírusok ellen, melyek a SARS-CoV-1 fehérjetüskéit használva hatolnak be a sejtekbe.

A kutatásnak akkor nem volt valódi tétje, a mostani helyzetben azonban hirtelen sokkal fontosabbá vált, nincs kizárva ugyanis, hogy a SARS-CoV-2 ellen is ugyanúgy hatékony lesz majd az antitest. A Texasi Egyetem és a belgiumi Genti Egyetem szakemberei a korábban működő antitest két másolatát illesztették össze, a tanulmány szerint pedig az így létrejött antitest képes hatástalanítani az új típusú koronavírus fehérjetüskéit a sejtekben. Ugyan egyelőre a hatás csak laboratóriumi körülmények között tenyésztett sejtek esetében működött, Jason McLellan, a tanulmány egyik szerzője szerint úgy néz ki, hogy ez az egyik első ismert antitest, amely képes semlegesíteni a SARS-CoV-2 vírust.

A kutatócsoport most állatok bevonásával végzett preklinikai tanulmányokra készül, reményei szerint a következő lépésben már embereket is bevonhatnak majd a kutatásba, a cél pedig egy olyan kezelés kifejlesztése, amely nem sokkal a megfertőződést követően képes segíteni az embereken. McLellan elmondta, hogy a vakcinákat a megfertőződés előtt egy vagy két hónappal kell megkapni ahhoz, hogy védelmet nyújtsanak, az antitest-terápiák esetében azonban

A szakemberek szerint az azonnali védelmet nyújtó ellenanyag-terápia különösen hasznos lenne az idősek, az egészségügyi dolgozók, valamint a vírussal való megfertőződés fokozott kockázatának kitett emberek esetében.