Minden eddiginél közelebbi fekete lyukat fedeztek fel

2020. május 6., szerda 16:29

A Naprendszerünkhöz minden eddiginél közelebb eső, a Földtől csupán 1000 fényévre található fekete lyukat fedezték fel a European Southern Observatory (ESO) csillagászai, ami egy szabad szemmel is látható, három égitestből álló rendszerben foglal helyet – írja a Science Daily.

Az Astronomy & Astrophysics szaklapban frissen megjelent tanulmányban az ESO kutatói a szervezet chilei La Silla obszervatóriumának MPG/ESO 2,2 méteres teleszkópját használva követték a rendszer két, szabad szemmel is látható csillagát. A kutatócsoport eredetileg egy kettős, vagyis két csillagból álló rendszerekre vonatkozó kutatás miatt vizsgálta a HR 6819 névre hallgató rendszert, a kutatás során szerzett adatokból azonban egyértelművé vált, hogy a csillagok mellett található egy harmadik objektum is, ami csak egy fekete lyuk lehet.

Nagyon meglepődtünk, amikor felfogtuk, hogy ez az első, fekete lyukkal rendelkező csillagrendszer, amit szabad szemmel is látni lehet.

– mondta Petr Hadrava, a tanulmány társszerzője, a kutatást vezető Thomas Rivinius pedig elmondta, hogy mostantól ez a Földhöz legközelebb eső ismert fekete lyuk.

A megfigyelések szerint az egyik csillag 40 naponta kerüli meg a fekete lyukat, a rendszer másik csillaga pedig mindkét objektumtól jóval távolabb található. A HR 6819 rejtett fekete lyuka az egyik első olyan csillagtömegű fekete lyuk, ami nem hat erőszakosan a környezetére, ennek köszönhető az, hogy tényleg teljesen fekete. Emiatt látni nem lehet, a kutatók szerint azonban egy láthatatlan objektum, aminek a tömege legalább négyszer akkora, mint a Napé, csak egy fekete lyuk lehet.

A mostani felfedezés elsősorban azért érdekes, mert a galaxisunkban eddig felfedezett fekete lyukak mind sokkal erőszakosabbak, a tevékenységükkel pedig felhívják a figyelmet a létezésükre. Az, hogy most találtak egy csendes, láthatatlan fekete lyukat, segíthet a többi hasonló objektum felkutatásában. A csillagászok szerint egy másik, LB-1 névre hallgató rendszerben valószínűleg hasonló hármas rendszer lehet, de ennek megerősítéséhez további kutatásokra lesz szükség.

(Borítókép: HO / European Southern Observatory / AFP)