Minden szempontból jelentős mérföldkőhöz érkezett az USA űrprogramja: ismét amerikai földről, amerikai űrhajóval indulnak amerikai űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra – ha az időjárás is kegyes a NASA és a SpaceX közös űrrepüléséhez. Szerdán nem volt az.
Kilenc évvel ezelőtt volt ilyen utoljára: amerikai űrhajósok szálltak amerikai űrhajóba, hogy a floridai Kennedy Űrközpont történelmi 39A startállásáról útnak induljanak a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). 2011 júliusában az űrsiklóprogram utolsó küldetésével állt be szünet az amerikai emberes űrrepülésben, azaz csaknem kilenc év telt el úgy, hogy az Egyesült Államok űrkutatási hivatala, a NASA nem tudott önerőből asztronautát küldeni az űrbe. A magáncégek bevonását célzó kereskedelmi program mostanra ért be: a SpaceX a tervek szerint május 27-én, szerdán, magyar idő szerint este fél tizenegy után két perccel egy Falcon-9 rakétával indította volna útnak a Crew Dragon űrhajót, fedélzetén Robert Behnken és Douglas Hurley veterán űrhajósokkal.
A NASA és a SpaceX élőben közvetítette a startkísérletet:
Itt az Indexen magyar idő szerint este hétkor kapcsolódtunk be a közvetítésbe, az alábbiakban olvashatják a fontosabb történéseket:
18:55 A két űrhajóst már beöltöztették fehér űrruhájukba és a NASA igazgatójával, Jim Bridenstine-nal, valamint Elon Muskkal, a SpaceX vezérigazgatójával váltanak pár szót.
A két űrhajóson kívül majd mindenkin szájmaszk van, Bridenstine és Musk pedig kordon mögött állnak, másfél-két méterre az űrhajósoktol. A közvetítésből nem derült ki, hogy miről esett szó.
19:05 Elvileg minden rendszer hibátlanul működik, a friss időjárási jelentések szerint van esély a mai startra, de a végső zöld jelzésre még várni kell.
19:14 A két űrhajós kijött az előkészítő épületből elbúcsúzni, integettek kordon mögött álló családtagjaiknak, majd beültek a Tesla Model X autóba, ami a startállásra viszi őket.
19:31 A konvoj úton van a startállás felé, az aszfalton látszik, hogy nem sokkal korában zivatarok áztatták az űrközpont területét.
19:35 Az űrhajósokat fuvarozó Teslák megérkeztek a Falcon-9 rakétához. Robert Behnken és Douglas Hurley kikászálódtak az autóból és rövid egészségügyi szünet után be fognak szállni a liftbe, ami a rakéta csúcsáig száguld velük. A startig 2 óra és 57 perc van hátra, az időjárás viszont 50 százalékban kedvező csak.
19:43 Az űrhajósok a startállás acélszerkezetének tetején várakoznak a műszaki személyzet társaságában. Hamarosan följebb mennek egy szintet hogy elérjék a fehér folyosót (Crew Access Arm) ami az űrhajóhoz, az ott lévő úgynevezett fehér szobához vezet. A fehér szobában nzajklik majd a felkészülés utolsó szakasza, az utolsó ellenőrzések, az űrruha felkészítése az útra.
19:47 Az űrhajósok áthaladtak a folyosón és a Crew Dragon ajtajánál állnak. Kézjegyükkel látják el a NASA-logót.
19:50 Először a parancsnok, Doug Hurley szállt be az űrhajóba, majd őt követte a pilóta, Bob Behnken.
19:52 Mindkét űrhajós elfoglalta a helyét, Hurley ül a bal oldali, Behnken a jobb oldali ülésben. A technikusok az utolsó simításokat végzik az űrhajó rendszerein, bekötik a légvezetékeket az űrruhákba, átadják a küldetés cseklistáit az űrhajósoknak.
19:57 Az időjárás továbbra sem tűnik nagyon kedvezőnek, sőt, mintha fenyegetőbbek lennének a felhők, mint egy órával ezelőtt.
20:00 Kicsivel több mint két és fél óra van hátra a startig. A két űrhajós beszíjazva várja, hogy minden körülmény adott legyen a sikeres starthoz, elsősorban az időjárásról szóló újabb és újabb jelentéseket figyeli mindenki izgatottan.
20:05 Az űrhajósok ellenőrzik az űrhajó kommunikációs rendszereit, az irányító paneleket, érintőképernyőket. A látvány nagyon sci-fi.
20:12 Úgy tűnik az űrhajósokkal tart az ISS-re legalább egy csillámláma (esetleg flittersárkány), a jobb oldali ülésbe szíjazva.
20:15 Az időjárás továbbra is kérdéses. A Nemzeti Meteorológiai Szolgálat három órával ezelőtt figyelmeztetést adott ki a Floridával szomszédos államokra, és a radarkép szerint újabb viharzóna tart Florida déli csücske felé:
20:25 Kicsit lelassultak az események, a hivatalos közös NASA-SpaceX közvetítésben Jim Bridenstine NASA-igazgató és Elon Musk SpaceX-főnök méltatta a kereskedelmi programban eddig tett erőfeszítéseket.
20:26 Aki szeretné látni, hogy mi történik mindeközben az űrhajón kívül, kapcsoljon a Kennedy űrközpont saját hang nélküli videofeedjére, amin épp a fehér szobában szorgoskodó, fekete öltözetes SpaceX-technikusokat lehet látni. Épp most zárták be az űrhajó ajtaját.
20:32 Két óra van hátra a tervezett startig.
20:36 Úgy tűnik az időjárás kicsivel kedvezőbb arcát mutatja, legalábbis a friss jelentések szerint távolodik a zivatarlánc az űrközponttól. Ez fontos a rakéta üzemanyaggal való feltöltése szempontjából, amiről mostanában kell dönteni a mérnököknek.
20:42 Lezajlott az űrhajó kommunikációs rendszereinek újabb tesztje, minden O.K. Az idő valamelyest tisztult, de egyre jobban szemerkél az eső.
20:47 Megjött Trump elnök, az Air Force One épp most készül leszálláshoz. Az elnöki különgép természetesen tett egy kört az űrközpont fölött, hogy az Egyesült Államok elnöke vethessen egy pillantást a rakétára fölülről.
20:50 Egyre jobban esik.
20:54 Az űrhajósok türelmesen (hogyan máshogy) várnak az ülésekbe szíjazva. Emlékeznek még arra a régi mondásra, hogy "jaj, de kár hogy szemüveges vagy, belőled se lesz űrhajós"? Mint Doug Hurley példája is mutatja, ez már egy jó ideje nincs így, szemüvegesek is gond nélkül lehetnek űrhajósok!
20:58 Ha másfél órán belül nem tisztul az idő, akkor lőttek mai startnak.
21:10 A SpaceX technikusai elhagyták a fehér szobát és az űrhajóhoz vezető folyosót, ami azt jelenti, hogy az űrhajósok magukra maradtak. Ha netalán valami rendellenesség adódna, akkor segítség nélkül kell kijutniuk a Dragonból és a startállás mentőrendszerén elhagyni a rakéta környezetét.
21:15 A közvetítésből kiderült, hogy két érdekes műalkotás is utazik majd az ISS-re, ezek az arany-réz-alumínium-ötvözetből készült képek:
21:22 Az időjárási helyzet kissé javult, villámok már nem fenyegetik a rakétát, de a felhőzet még mindig túl vastag, a zivatarfelhők jelenléte továbbra is egy nagy piros NEM a start számára.
21:24 A houstoni küldetésirányítás továbbra is zöld utat ad a küldetésnek, minden technikai feltétel adott a sikeres starthoz. Az időjárástól függ minden.
21:30 "The range is red for the weather" – mondta a SpaceX hawthorne-i szpíkere, ami azt jelenti, hogy a rakéta útjának kezdeti szakaszában továbbra is kedvezőtlenek a légköri feltételek, ha ez nem javul, akkor elmarad a mára tervezett start.
21:36 Kevesebb mint egy óra van hátra a tervezett startig. 21:45-kor várható, hogy a SpaceX főmérnöke dönt a rakéta üzemanyaggal való feltöltéséről. Az időjárás továbbra is kérdéses.
21:44 A SpaceflightNow remek élő közvetítéséből loptuk ezeket a statisztikákat:
21:47 A SpaceX főmérnöke zöld utat adott a rakéta üzemanyaggal való feltöltéséhez. Az időjárást folyamatosan monitorozzák, egyelőre ez az egyetlen tényező, ami gátolja a startot.
21:50 Eltávolodott a legénységi híd karja a rakétától. A rakéta egymaga áll a startálláson, hamarosan megkezdik rakétakerozinnal majd szuperhideg folyékony oxigénnel feltölteni.
21:52 Az űrhajósok élesítették a Dragon vészmentő rendszerét, ami abban az esetben ha baj történne az üzemanyag töltése közben – netalán robbanás következne be – az űrhajóba épített Super Draco hajtóművek begyújtásával villámgyorsan biztonságos távolságba lőné az űrhajósokat a kabinnal együtt.
22:03 Fél óra a startig. A két űrhajós készen áll, amit az is jelez, hogy leeresztették sisakjuk átlátszó rostélyát.
22:08 Pár percen belül kiderül, hogy van-e esély a mai startra, a friss időjárásjelentéseket mérlegelve döntenek erről hamarosan.
22:13 Három időjárási faktor sem kedvez a mai startnak: a levegő felszíni elektromossága, a zivatarfelhőzet jelenléte, és a villámlásveszély (ez utóbbi pedig nemrég még kedvező volt).
22:16 Zajlik a rakéta folyékony oxigénnel való töltése.
22:17 SCRUB, SCRUB, SCRUB
22:18 17 perccel a tervezett időpont előtt az irányítóközpont törölte a mai startot. Az időjárás nem javult, sőt romlott és nincs kilátás arra, hogy a kitűzött időpontra megfelelőek lennének a légköri viszonyok.
22:22 "Ma nem megyünk az űrbe" – ősi NASA szólás.
22:23 A következő lehetőség szombaton nyílik a Demo-2 küldetés számára: két nap és 22 óra múlva újra próbálkoznak (magyar idő szerint május 30-án, szombaton 21 óra 22 perckor).
22:30 Az első fokozatot már teljesen feltöltötték RP-1 rakétakerozinnal és a kriogén folyékony oxigénnal is jól álltak, most az üzemanyagokat le kell engedni. Ez nagyjából 40 percet vesz igénybe. Amíg ezzel nem végeztek, addig az űrhajósok is maradnak az üléseikbe szíjazva.
22.52 Itt egy szemléletes fotó, hogyan is nézett ki a makacs viharcella, ami miatt le kellett fújni a mai startot:
22:54 Az űrhajósokat részletesen tájékoztaták a halasztás okáról, Doug Hurley jókedélyűen annyit mondott, hogy nekik volt a legkönnyebb dolguk, csak ülniük kellett egy vadiúj űrhajóban.
22:57 Az űrhajósok engedélyt kaptak a sisakjaik kinyitására, miközben a hajóhidat is visszaforgatták az űrhajóhoz. Doug Hurley már a kesztyűjét is levette.
23:06 Az üzemanyagot leeresztették, a két asztronauta hamarosan elhagyhatja az űrhajót.
23:08 Nagyon kevesen múlt egyébként, ha lehetett volna még tíz percet várni, akkor kitisztult volna annyira az idő, hogy indulhatott volna a Falcon-9. Azonban a Demo-2 küldetés startablaka nagyon szűk – úgynevezett instant fellövésről van szó, ami csak egy adott időpontban történhet meg, mert csak így oldható meg, hogy a Föld körül keringő ISS-t a Crew Dragon a tervezett módon és időben érje el.
23:13 A SpaceX technikusai visszatértek az űrhajóhoz, készülnek az ajtó kinyitására, és hogy segítsenek kiszállni az űrhajósoknak.
23:32 Az űrhajósok apró testmozgásokkal igyekeznek gémberedett tagjaikat lazítani, még vagy tíz perc, mire a technikusok végeznek az űrhajó kinyitásához szükséges műveletekkel. Doug és Bob űrhajósok mostanra már rég a súlytalanság állapotában lennének, ha megtörtént volna a start, így most elég kényelmetlen lehet nekik a lassan négy órája tartó egy helyben ülés.
23:46 A technikusok hosszas szerelés után végre kinyitották a Crew Dragon űrhajó ajtaját. A művelet azért tartott ennyi ideig, mert előbb ki kellett egyenlíteni az űrhajó és a külső környezet közti légnyomáskülönbséget, majd az ajtó zárszerkezetéről el kellett távolítani a hővédő borítást.
23:57 A két űrhajós kiszállt a Dragonból és elindultak vissza a "űrhajóskörletbe", ahol továbbra is karanténban maradnak.
23:59 Jim Bridenstine NASA-igazgató zárta az elő közvetítést. Mint hangsúlyozta, a biztonság mindenek előtt való, ha valami miatt nem állnak kész a startra, akkor nem lesz start, nincs semmiféle nyomás rajtuk, ami miatt kockáztatnák az űrhajósok életét. Bridenstine gratulált mindnekinek, aki részt vett az előkészületekben, örült, hogy semmiféle műszaki probléma nem merült fel a szerdai startkísérlet során, amit tökéletes főpróbának lehet nevezni.
24:00 A következő lehetőség tehát szombaton lesz a Demo-2 küldetés indulására, az időjárás-előrejelzések szerint nem túl kedvező, 60 százalékos esély van a sikeres startra, de az persze majd szombaton dől el, hogy végül milyen irányba változik a szeszélyes floridai május.
Az Index szerdai közvetítésének itt most vége, köszönjük, hogy velünk tartottak, találkozunk szombat este újra, a tévéképernyők, rádiókészülékek előtt!
Nem lehet eléggé hangsúlyozni mennyire fontos mérföldkő a mostani Demo-2 nevű küldetés – feltéve, hogy minden flottul meg:
A Demo-2 küldetés a második főpróbája a SpaceX űrhajósok szállítására alkalmas űrhajójának. A Crew Dragon 2019. január 17. és március 8. között tette meg első, még személyzet nélküli útját az ISS-ig és vissza, az azóta eltelt bő egy évben tökéletesítették az ejtőernyőrendszert és kiküszöbölték azt a hibát, ami miatt tavaly április 20-án egy földi teszt során az űrhajó felrobbant.
Elvileg semmi akadálya nem volt, hogy szerdán útjára induljon a Crew Dragon, immár két űrhajóssal fedélzetén. A rakéta már kedden függőleges pozícióban várakozott azon a űrtörténelmi jelentőségű startálláson, ahonnan az Apollo-11 holdküldetés, valamint az első és utolsó űrsiklóküldetés is indult. Gyakorlatilag két ok miatt hiúsulhatott meg a start: egyrészt felmerülhetett volna bármilyen, előre nem látott műszaki hiba – ennek kicsi volt az esélye, másrészt közbeszólhatott az időjárás – erre már nagyobb valószínűséggel lehetett számítani, a kora délutáni előrejelzések szerint csak 50 százalékig kedveztek a légköri viszonyok a szerdai tesztnek, és mint fenti közvetítésünkből is kiderül, az időjárás volt végül, ami közbeszólt.
Az időjárás a hagyományos – mondjuk egyetlen műholdat pályára állító – rakétastartok esetében is komoly befolyásoló tényező, jelen esetben viszont többszörösen esett latba. A Demo-2 küldetésnek három fontos szakasza van, amiknél kulcsfontosságú, hogy ne fenyegesse semmiféle időjárási anomália a sikert:
Az úgynevezett startablak magyar idő szerint 22 óra 33 perckor nyílt volna (16:33 EDT avagy 20:33 UTC), de mivel törölni kellett az indítást, legközelebb május 30-án, szombaton 21 óra 22 perckor (15:22 EDT, 19:22 UTC) vagy vasárnap 21 óra 00 perckor (15:00 EDT, 19:00 UTC) lehet újra próbálkozni. A startról érdemes tudnivalókat az alábbi ábra foglalja össze:
Az ISS-hez való kapcsolódáshoz – ami nagyjából egy nappal a start után várható – pedig az alábbi mozzanatok vezetnek:
A Demo-2 küldetésről korábban már közölt az Index egy részletes összefoglalót, az azóta eltelt időszakból az alábbi pár érdekességet emelnénk ki:
(Borítókép: a Demo-2 küldetésre várakozó Falcon-9 rakéta a Kennedy Űrközpont 39A startállásán, május 27-én hajnalban. Fotó: SpaceX)