Május 27-én szerdán a fél világ végigizgulta, ahogy az Egyesült Államok Űrkutatási Hivatala (NASA) és Elon Musk űripari magáncége (SpaceX) megpróbálkozott a történelmi küldetéssel: újra amerikai űrhajósokat küldeni az űrbe, mégpedig amerikai űrhajóval, amerikai földről. A szerdai küldetést végül a kedvezőtlen időjárás miatt 17 perccel a tervezett startidőpont előtt törölni kellett, így a Kennedy Űrközpont 39A startálllásából ekkor még nem indulhatott útnak a SpaceX Falcon-9 rakétája, csúcsán a Crew Dragon űrhajóval, aminek két ülésében Robert Behnken és Douglas Hurley veterán űrhajósok várták türelmesen, hogy beinduljon a kilenc Merlin hajtómű.
Május 30-án szombaton viszont izgalmas időjárási huzavona után, magyar idő szerint 21 óra 22 perckor hibátlan startot követően sikeresen az űrbe jutott a Dragon és két utasa, történelmet írva ezzel: véget ért a kilenc évig tartó hiátus, az Egyesült Államok űrprogramjában újra elérkezett a saját emberes űrrepülések időszaka. A szombati próbálkozást is közvetítette a NASA és a SpaceX:
Ahogy a szerdai kísérletet, úgy a szombati próbálkozást is élőben követTük itt az Indexen. magyar idő szerint este hatkor kapcsolódtunk be a közvetítésbe, az alábbiakban olvashatják a fontosabb történéseket (fordított időrendben, legfelül a legfrissebbeket):
22:30 A következő órákban az űrhajósok különféle teszteket hajtanak végre, ellenőrzik, hogy a Dragon minden rendszere úgy működik-e, ahogy kell, működik-e az az érintőképernyős kézi vezérlés, illetve végrehajtják a hátralévő pályamódosító manővereket. Sokat aludni nem fognak, az biztos. A SpaceX és NASA közös, Demo-2 tesztküldetésének szombat esti közvetítését itt most befejezzük, vasárnap visszatérünk a dokkolás közvetítésével, remélhetőleg addig nem történik semmi rendkívüli.
22:09 Az űrhajósok engedélyt kaptak űrruháik levételére. A Dragon hajtóművei közben rendben működésbe léptek, ez az első az öt pályamódosító manőver közül, amikkel végül eléri a Nemzetközi Űrállomás pályamagasságát.
21:58 Nincs abban semmi szégyellnivaló, ha az ember már ötödjére nézi végig a hatalmas jelentőségű startot:
21:48 Mi történik ezután? Remélhetőleg semmi izgalmas! A tervek szerint nagyjából 19 óra múlva, magyar idő szerint vasárnap délután fél ötkor éri el a két amerikai űrhajós a Nemzetközi Űrállomást, amihez űrhajójuk automatikusan dokkolni fog. Ezt az eseményt vasárnap délután ugyancsak élőben közvetítik majd.
21:44 Időközben rendben kinyílt a Dragon orrkúpja, ami alatt a dokkoláshoz szükséges gyűrűs mechanizmus található.
21:39 A Dragon a tervezett föld körüli pályán mozogva halad, minden rendszere a tervezettnek megfelelően működik, a két űrhajós a súlytalanság állapotában van.
21.35 12 perccel a start után a SpaceX Dragon űrhajója rendben levált a fölső fokozatról és úton van a Nemzetközi Űrállomásra!
21:33 A Falcon-9 első fokozata rendben landolt az of Course I Still Love You nevű drónhajón, az Atlanti-óceánon.
21:30 A második fokozat rendben üzemel, az űrhajósok jelentései szerint az űrhajó rendszereivel minden o.k.
21:28 Az első fokozat rendben levált, és úton van visszafele a Földre.
21:26 Hibátlan start után a SpaceX Falcon-9 rakétája hibátlanul halad az űrbe, csúcsán a Dragon űrhajóval.
21:26 Atyaég, látták?
21:20 Kevesebb mint egy perc, minden rendszer készen áll a startra. Go for launch!
21:20 Kevesebb mint két perc.
21:19 Három perc. A rakéta belső energiaellátását aktiválták.
21:18 A rakéta hajtóművei, üzemanyagtartályai készen állnak.
21:17 Öt perc van már csak hátra a startig, minden lámpa zöld, nagyon úgy néz ki, hogy ma történelmet ír a SpaceX és a NASA.
21:07 T-15
21:03 A Falcon-9 rakéta második fokozatának kerozintartályai is megteltek. Zajlik a második fokozat folyékony oxigénnel való feltöltése, amit a rakéta szellőzőszelepein távozó oxigéngőz felhője is jól mutat:
21:01 A starttól számítva 19 óra szükséges ahhoz, hogy az űrhajó dokkolni tudjon az ISS-hez. A SpaceX animációja jól szemlélteti, hogy miképp üldözi és fogja be a Nemzetközi Űrállomást a Dragon start után:
20:56 Roppant izgalmas! Az időjárási paraméterek éppen hogy csak, de továbbra is kedvezőek a sikeres starthoz.
20:54 Szuperhideg héliumot töltenek a rakáta nyomástartó rendszereibe.
20:52 Harminc perc van hátra a startig, vagy ahogy a művelt űrhajózók mondják: T-30 perc.
20:48 Megkezdték a rakéta első és második fokozatát föltölteni RP-1 kerozinnal, miközben az első fokozat tartályaiba szuperhideg folyékony oxigént töltenek.
20:41 A startállás tornyának gyaloghídját visszavonták az űrhajótól, a rakéta készen áll az üzemanyag betöltésére. Az űrhajósok lezárták sisakjaikat.
20:34 HOPPÁ! Az időjárási körülmények rohamosan javultak az elmúlt bő félórában. Minden tényező zöld jelzést mutat!
20:29 Az űrhajósok élesítették a Dragon mentőrakétáit. Ez a mentőrendszer abban az esetben lép működésbe, ha a hajtóművek beindulása után a startálláson, vagy emelkedés közben üzemzavar lépne föl. Ekkor a Dragon Super Draco hajtóművei szempillantás alatt biztonságos távolságba röpítik a kabint, a benne ülő űrhajósokkal együtt.
20:27 Kevesebb mint egy óra van hátra a tervezett startig. A Dragon legénysége tűkön ül. A parancsnok, Doug Hurley közölte a küldetésirányítással, hogy készen állnak a startra.
20:17 Hamarosan újabb időjárásmérlegelés jön. Pillanatnyilag a potenciálisan villámveszélyes gomolyfelhők akadályozzák az egy óra múlva esedékes startot, minden más tényező zöld utat adna a Demo-2 küldetésnek. Ha a felhők kicsit odébb méltóztatnak vonulni, még az is lehet, hogy elindul ma a Dragon két utasával az ISS-re.
19:52 Másfél óra a tervezett startig. Trevor Mahlmann hivatásos rakétafotós képpárján sajnos remekül látni, hogyan romlik az időjárási helyzet percről percre:
19:46 Esik.
19:40 Tegnap gyönyörű felhőtlen idő volt a Kennedy Űrközpont 39-es startállása térségében. Erről tanúskodik Ivan Vagner orosz űrhajós fotója, amit a Nemzetközi Űrállomásról készített és ma tett közzé, ezzel üdvözölve az ISS-re készülő amerikai űrhajósokat:
19:22 Két óra van hátra a kijelölt időpontig. Két időjárási tényező, a térségben jelenlévő gomolyfelhők és a villámlás veszélye miatt erősen kétséges, hogy lesz-e ma start.
19:16 Az időjárás még mindig bizonytalanságban tart mindenkit, most épp elkezdett esni. Legközelebb 20:37-kor, az üzemanyag-betöltés megkezdése előtt kapunk újabb jelentéseket a térségben uralkodó légköri viszonyokról. Aki szeretne kicsit többet megtudni arról, hogy miért fontos tényező az időjárás, görgessen le a cikk második feléhez, alább bővebben olvashat minderről.
19:10 A SpaceX technikusai becsukták a Dragon űrhajó ajtaját.
18:59 Az űrhajósok ülései vízszintesbe fordultak, a starthoz legalkalmasabb pihentető pozícióba.
18:54 Zajlanak az utolsó ellenőrzések. Minden rendszer működik, az ISS is készen áll a Dragon űrhajó fogadására, a küldetésirányítás továbbra is zöld utat ad a küldetésnek.
18:39 Sajnos az időjárás továbbra is kétesélyessé teszi a startot: 50 százalék az esély arra, hogy a légköri viszonyok miatt le kell ma is fújni a küldetést. Ezek a felhők nem néznek ki jól – mármint űrrepülési szempontból, mert amúgy nagyon szépek:
18:37 A két űrhajós beült a Dragon űrhajóba, a technikusok segítenek nekik kényelmesen elhelyezkedni, bekötik a létfenntartó berendezések vezetékeit az űrruhájukba,átadják a csekklistákat és a küldetés feladatait tartalamzó noteszeket. Hurley föltette szemüvegét.
18:31 Fölértek a szervíztorony tetjére, Robert Behnken és Douglas Hurley, valamint az őket kísérő SpaceX technikusok a Dragonhoz tartanak a torony daruszerű karján, aminek végén egy úgynevezett fehér szoba van, ami közvetlenül az űrhajóhoz kapcsolódik. A falon a régi-új NASA logó, amit a Demo-2 küldetés alkalmával párhuzamosan használnak a hivatalos NASA-logóval.
18:27 A két űrhajós pózolt egyet a rakéta lábánál, bizakodóak, mint legutóbb is. Kevesebb mint három óra van hátra a tervezett startig.
18:21 Megérkezett a konvoj a startállásra. Az eget mutató kameraállásokat elnézve elképzelhető, hogy ma sem lesz start: hatalmas zivatarfelhők tornyosulnak mindenfelé a horizonton. Az időjárás-jelentésekből hamarosan megtudjuk, mik a jelenlegi százalékos esélyek az indulásra.
18:14 Csakúgy mint egy héttel ezelőtt, a műszaki feltételek oldaláról minden adott a tökéletes starthoz: a rakéta és az űrhajó is remek egészségnek örvend, csak az időjáráson múlik, hogy időben el tud-e startolni a küldetés.
18:11 Robog a Tesla a két asztronautával a történelmi 39A startállás felé, ahonnan az Apollo-11 indult a Hold felé 1969-ben, ahonnan az első és az utolsó űrsiklók dübörögtek az űrbe.
18:09 Az időjárás mintha szebb lenne mint három nappal ezelőtt, amikor félelmetes viharcella tornyosult a Kennedy Űrközpont fölött.
17:57 A két űrhajós a technikusok segítségével felöltötte az űrruhát, és elindultak kifelé az előkészítő épületből, hogy beülve egy Teslába a startálláshoz vonuljon velük a konvoj.
A NASA és a SpaceX közös űrhajótesztje fontos mérföldkő az amerikai kereskedelmi űrprogramban. Ha minden flottul meg, és megbizonyosodnak arról, hogy a SpaceX saját fejlesztésű és gyártású Dragon űrhajója alkalmas embereket vinni az űrbe, akkor:
A Demo-2 küldetés a második főpróbája a SpaceX űrhajósok szállítására alkalmas űrhajójának. A Crew Dragon 2019. január 17. és március 8. között tette meg első, még személyzet nélküli útját az ISS-ig és vissza, az azóta eltelt bő egy évben tökéletesítették az ejtőernyőrendszert és kiküszöbölték azt a hibát, ami miatt tavaly április 20-án egy földi teszt során az űrhajó felrobbant.
Elvileg semmi akadálya nem volt, hogy szerdán útjára induljon a Crew Dragon, immár két űrhajóssal fedélzetén. A rakéta már kedden függőleges pozícióban várakozott azon a űrtörténelmi jelentőségű startálláson, ahonnan az Apollo-11 holdküldetés, valamint az első és utolsó űrsiklóküldetés is indult. Gyakorlatilag két ok miatt hiúsulhatott meg a start: egyrészt felmerülhetett volna bármilyen, előre nem látott műszaki hiba – ennek kicsi volt az esélye, másrészt közbeszólhatott az időjárás – erre már nagyobb valószínűséggel lehetett számítani, a kora délutáni előrejelzések szerint csak 50 százalékig kedveztek a légköri viszonyok a szerdai tesztnek, és az időjárás volt végül, ami közbeszólt.
Igen. Gyakorlatilag az Apollo-12 volt az utolsó, amit az időjárásra tekintet nélkül indítottak útnak. Akkor két villám is belecsapott az emelkedő rakétába, és kevésen múlt hogy nem torkollott katasztrófába a második holdraszállás küldetése. 1986-ban közvetve az időjárás okozta a Challenger űrsikló balesetét: egy az éjszakai hidegben elfagyó tömítőgyűrű hét űrhajós életét követelte. Azóta a NASA nem kockáztat egyetlen küldetést sem az időjárás miatt.
Az időjárás a hagyományos – mondjuk egyetlen műholdat pályára állító – rakétastartok esetében is komoly befolyásoló tényező, jelen esetben viszont többszörösen esik latba. A Demo-2 küldetésnek három fontos szakasza van, amiknél kulcsfontosságú, hogy ne fenyegesse semmiféle időjárási anomália a sikert:
Szombaton az úgynevezett startablak magyar idő szerint 21:22-kor nyíllt, és mivel úgynevezett instant startlehetőségről volt szó, minden körülmények – így az időjárásnak is – klappolnia kellett. Szerencsére az időjárás végül megkönyörült a Demo-2 küldetésen. Az instant startlehetőség egyébként azt jelenti, hogy csak egy adott időpontban indulhat a Falcon-9 rakéta, sem előtte, sem utána nem tudná elcsípni pályáján a Föld körül nagy sebességgel keringő Nemzetközi Űrállomást. (Ehhez sok-sok, pályamódosításra elpazarolható üzemanyagot kellene vinnie a Dragonnak, amire nincs lehetőség.)
A Crew Dragon űrhajósainak ez a harmadik űrrepülése, azaz veterán, tapasztalt űrhajósokról van szó esetükben. Mindketten 2000-ben lettek a NASA űrhajósai, a 18-as űrhajósosztály tagjaiként, azóta nagyjából 700-700 órát töltöttek az űrben.
A startról érdemes tudnivalókat az alábbi ábra foglalja össze:
Az ISS-hez való kapcsolódáshoz – ami nagyjából 19 órával a start után várható – pedig az alábbi mozzanatok vezetnek:
A Demo-2 küldetésről korábban már közölt az Index egy részletes összefoglalót, az azóta eltelt időszakból az alábbi pár érdekességet emelnénk ki: