Megvan a Föld legtisztább levegője

2020. június 3., szerda 12:46

Kutatók olyan területre bukkantak a Déli-óceánon, ahol a levegő ember által érintetlen – írja a CNN. Semmilyen olyan részecskét nem találtak, ami emberi tevékenységre utalna. Ez az első olyan kutatás, ami az Antarktisz körül levegő bioaeroszolos összetételét vizsgálta.

Sonia Kreidenwies, a Colorado Állami Egyetem professzora és csapata úgy sejtette, hogy erre a területre juthat el a legkevesebb emberi légszennyezés és a legkevesebb odafújt por. Az éghajlat és az időjárás összefüggenek, és így összekötik a Föld pontjait. Egyre gyorsabb a klímaváltozás, így a kutatóknak egyre nehezebb olyan pontot találni a Földön, ahol nem érződik az ember jelenléte. A kutatók arra jutottak, hogy a levegőrétegben, amiből a Déli-óceán fölötti alacsonyabb felhők táplálkoznak nincs nyoma az emberi aktivitásra jellemző aeroszol részecskéknek.

Nincs nyoma a fosszilis üzemanyagok égetésének, se bizonyos termesztett növényeknek, trágyázásnak vagy a szennyvíznek.

Az aeroszol részecskék olyan képződmények, amik szilárd, cseppfolyós és légnemű anyagokból keverednek, és ezek felelősek a légszennyezésért.A kutatók azt vizsgálták, hogy miből áll és honnan jön a térség levegője, amihez baktériumokat használtak vizsgálati eszközként.

A Déli-óceán feletti felhőkért tulajdonságaiért felelős aeroszolok szorosan kapcsolódnak az óceán biológiai folyamataihoz, és úgy tűnik, hogy az Antarktisz elszigetelt a déli irányba szétszóródó mikroorganizmusok és a déli kontinensek tápanyag-lerakódása elől

– mondta Thomas Hill, a tanulmány egyik társszerzője.

A kutatás során mintát vettek a légkör azon rétegéből, ami közvetlenül érintkezik az óceánnal. Ezek után megvizsgálták a mintákban található mikrobákat, amik a szél segítségével általában akár több ezer kilométert is megtehetnek. DNS vizsgálatokkal, eredetkövetéssel és szélirány elemzéssel a kutatók arra jutottak, hogy a mikrobák mind az óceánból származtak. A levegő bakteriális összetétele alapján ember alkotta szennyeződések nem jutnak el a régióba.

Ez szöges ellentétben áll az északi féltekén és a szubtrópusokon található óceánok vizsgálatának eredményeivel, mert az ezek fölött levegő összetételét nagyban befolyásolják a kontinensek, amiket érintenek az óceánhoz tartó szelek.

A tanulmányba azt írják, hogy a terület levegője valóban érintetlen.