Index Vakbarát Hírportál

Az óceánjárók füstje csökkenti a légköri melegedést

2020. június 11., csütörtök 08:49

Érdekes eredményre jutott a Washington Egyetem kutatócsoportja, ami azt vizsgálta, milyen hatással vannak az óceánjáró személy- és teherszállító hajók Földünk légkörére, különös tekintettel a klímaváltozásra: a tíz év adatait elemző kutatásuk szerint számottevő hűtőhatása van a tengeri hajózásnak, írja a NASA Earth Observatory.

Azt valószínűleg kevesen tudják, hogy a rendkívül környezetszennyező, jellemzően hatalmas dízel vagy gázüzemű motorokkal hajtott konténerhajók, nyersanyagot vagy éppen nyaralók ezreit szállító monstrumok a repülőgépekhez valamelyest hasonlatosan "csíkot húznak". Igaz, hogy nem pont úgy, mint tízezer méteres magasságokban a kondenzcsíkok, de nagyjából hasonló elven képződnek mesterséges felhők legforgalmasabb tengeri útvonalak mentén a légkör alacsonyabb rétegeiben is.

A felhőképzés oka a hajók motorjai által kibocsátott koromszemcsékben keresendő. A hajók hatalmas mennyiségű aeroszolt eregetnek útjuk során a levegőbe, ezek pedig gócképzőként működve, megfelelő hőmérsékleti viszonyok és páratartalom mellett hozzájárulnak a levegőben lévő nedvesség kicsapódásához, azaz a felhőképződéshez. Ezek a hajónyomok műholdas felvételeken jól megfigyelhetők, és a kutatók feltételezése az volt, hogy valamilyen formában hozzájárulhatnak a helyi klíma változásához.

Az évtizedes megfigyelésekre alapozva abból indultak ki, hogy az így képződött mesterséges felhőzet csökkenti a tengerek, óceánok felszínét elérő napfény mennyiségét. Michael Diamond, a Washington Egyetem kutatója és kollégái most pontosan megmérték ezt a hatást. A klimatológusok az Atlanti-óceán dél-keleti régiójában, az Európát Dél-Afrikával és Ázsiával összekötő forgalmas hajóútvonalak mentén vizsgálták a felhőzet változásának mintáit. Tíz évre visszamenőleg elemezték a műholdas adatokat és összevetették a hajóforgalom nélküli területi becslések értékeivel.

A kutatók megállapították, hogy a hajóforgalom növekedése nagyban növeli a tengeri útvonalak térségében a felhőcseppecskék számát, amik összességében négyzetméterenként 2 watt napenergiától fosztják meg a felszínt. A kutatócsoport eredményei ezzel igazolták a korábbi számítógépes modellek alapján alkotott teóriát, ami szerint rövid távon számottevő hűtőhatása van a regionális éghajlatra a tengeri hajózásnak. Ez a hatás önmagában lehet, hogy nem jelentős, de globális szinten összegződve egész biztos, hogy befolyással van a bolygó klimatikus viszonyaira, közölte Hannah Director, a kutatásból született tanulmány társszerzője.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy áldásos hatású lenne a nagy hajóforgalom, sőt, ellenkezőleg. A hajók meghajtására leginkább használt nehézolajhoz köthető légszennyezés egyfelől súlyos egészségkárosító hatással bír, másfelől a szén-dioxid-kibocsátásuk is nagyon magas, ezzel pedig épp hogy a globális fölmelegedéshez járulnak hozzá.

Rovatok