Elkészült a hazai GSM-R rendszer kiépítésének első fázisa – derül ki a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) közleményéből. A Bitport 2017-ben írt arról, hogy a projektnek már 2015-ben kész kellett volna lennie, de a lap akkor azt írta, pár hónap, és kész.
Két évvel később valóban elkészült, így a külföldről érkező vonatok zavartalanul tudnak majd kommunikálni a magyar vasúti rendszerrel. Ezzel nemcsak könnyebbé vált a nemzetközi vonatozás, hanem a menetidő is lecsökkenhet. Közel 1000 kilométer hosszan biztosított így a korszerű mobilkommunikáció.
A rendszert már több EU-s tagállamban is használják már, hogy áthidalják a nehezebben üzemeltethető analóg vasúti rádiós rendszereket. A szerelvényeken használt berendezések a határon maguktól állnak át a fogadó ország rendszerére. Az első szakasz elkészülésével a Magyarországon áthaladó két nagy nemzetközi vasúti folyosó (észak-dél: Hamburg-Bécs-Budapest-Athén, dél-nyugat: Lyon-Trieszt-Ljubljana-Budapest) kommunikációs rendszere válik egységessé és átjárhatóvá.
Két GSM-R központot létesítettek Magyarországon egymástól akkora távolságra, hogy ha az egyiknek baja esne, a másik tovább tudjon működni.
A vasútüzem támogatására egy új diszpécser rendszer épült ki mintegy 210 irányítói és állomási terminállal. A helyszínek korszerű összeköttetéséhez közel 1100 km hosszan optikai hálózat létesült, nagyrészt alépítményben. Az optikai hálózaton nagy kapacitású IP/MPLS átviteli hálózatot alakítottak ki, mely nem csak a GSM-R hálózatforgalmát, hanem a vasúttársaságok egyéb, forgalomirányításhoz kapcsolódó kommunikációját is képes kiszolgálni
– olvasható a közleményben.