Még rejtélyesebbé vált az univerzum rejtélye

2020. július 17., péntek 13:06

Egy új térkép a korai univerzumról megerősíti a világegyetem korát, alakját és evolúcióját, de szembe megy azzal, amit eddig a tágulás sebességéről gondoltunk – írja a Nature. Az Atacama Cosmology Telescope (ACT) mérései szerint a galaxisok jelentősen lassabban távolodnak egymástól, mint ahogy azt eddig gondoltuk.

Az ACT a kozmikus háttérsugárzást térképezte fel, ami az ősrobbanás óta különböző mértékben az űr minden pontjáról mérhető. 2013 és '16 között gyűjtött adatokat, ezeket eddig elemezték, és még ugyan korai verzióban, de két tanulmányban közzétették.

A sugárzás mértékének különbség arra enged különböztetni, hogy az univerzum nem minden területén volt azonos a hőmérséklet, de a különbség maximum 0,03 kelvines volt. Kutatók ezeket az eltéréseket együtt használják az úgynevezett standard modell elmélettel, hogy kiszámolják például az univerzum korát vagy anyagsűrűségét.

Az univerzum tágulási sebességének kiszámolására a Hubble-állandót használják.

Az Európai Űrügynökség Planck teleszkópja 2009 és '13 között vizsgálta a kozmikus háttérsugárzást, és precíz mérései a mai napig meghatározzák a kutatásokat. Az ACT mérései megerősítik a Planck eredményeit, és majdnem megegyeznek a Hubble-állandó mértékével.

Majdnem.

Egyik mérés sem egyezik meg pontosan a Hubble-állandóval, és ez a mai napig fejtörést okoz a csillagászoknak. Azok, akik bizonyos típusú csillagok fényességéből és szupernovák robbanásából kalkulálják ki a tágulás sebességét, úgy számolják, hogy a háttérsugárzás-térképek szerint 10 százalékkal gyorsabban távolodnak egymástól a galaxisok, mint ahogy ők mérték.

A hibalehetőségek csökkentésével és a módszerek pontosításával nem kisebb, hanem nagyobb lett az eltérés. A Planck és az ACT által kiszámított Hubble-állandó becslései között 0,3 százalék a különbség, aminek örülnek a kutatók.

Adam Riess, a Johns Hopkins Egyetem csillagásza – ő is közreműködött a kutatásban, amelyik 2009-ben pontosította a Hubble-állandót – szerint azt sem szabad kizárni, hogy a standard modell a hibás.

Az a megérzésem, hogy valami érdekes van a háttérben