Olyan lusta élőlényt találtak, hogy a lajhár semmi hozzá képest

2020. augusztus 6., csütörtök 11:29 | aznap frissítve

Előfordul, hogy nincs erőnk semmilyen értelmes tevékenységre, de még a legnagyobb fáradságban is trilliószor magasabb az energiaszintünk, mint az óceánfenék talajában felfedezett különleges lényeknek, amelyek meghökkentő készenléti módban vészelik át az ínséges időket.

Az ember energia-háztartása bőven elég lenne egy kisebb háztartási gép üzemeltetésére, a Science Advances tudományos lapban bemutatott élőlény viszont ehhez képest 50 trilliomod (milliárdszor milliárd) energiával tartja fenn magát, vagyis annyira inaktív, hogy a tudósok korábban azt hitték, ez már az élet határa alatt van.

Persze a környezet, ahol ezek az organizmusok élnek, eleve annyira energiaszegény, hogy bármennyire is szeretnének, nem jutnának több energiához.

Az óceánfenék üledékében a felszín alatt több kilométerrel is találtak mikrobákat, és ott már csak az elpusztult élőlények maradványai biztosítanak némi tápanyagot. James Bradley és munkatársai a londoni Queen Mary Egyetemen a tengerfenék vizsgálati adatai alapján számolták ki, mennyi szerves anyag, és ezáltal mekkora energiamennyiség juthat egy-egy mélyben élő organizmusnak.

Ez az eredmény olyan alacsony volt, amiről azt gondolták, hogy egy mikroszkopikus szervezet fenntartásához sem lenne elegendő, nemhogy bármilyen növekedésre vagy sejtosztódásra. Mivel a felszín alatt élő mikrobák gyakran léteznek egyfajta felfüggesztett módban, amely több millió évig tarthat, felmerül a kérdés, hogy a tudósok által vizsgált organizmusok vajon mikor kerülhettek oda. Évezredekkel, vagy valóban akár évmilliókkal ezelőtt?

A kutatás nemcsak a földi élővilág szélsőségeire mutat rá, hanem egyben arra is, hogy milyen esélye lehet az élet kialakulásának és fennmaradásának a világegyetem más égitestjein. Néhány mikrobát olyan üledékréteg alól hoztak fel az óceán mélyéről, amely legalább 2,6 millió éves, és a tudósok abban bíznak, hogy 50-100 millió évre visszamenőleg is találnak mikrobákat.

Ha ez sikerül, még nagyobb reményekkel vághatnak bele az űrkutatók a Mars vizsgálatába, ahol a feltételezések szerint évmilliárdokkal ezelőtt kedvezőbb körülmények voltak, és a mélyben talán ma is ott vannak az egykori élet nyomai.

Vice