Súlyos károkat szenvedett a világ egyik legnagyobb rádióteleszkópja

2020. augusztus 13., csütörtök 10:27

Súlyosan megrongálódott az Arecibo Obszervatórium, a világ egyik legismertebb és legnagyobb rádióteleszkópja, miután elszakadt egy drótkötél.

A Puerto Ricóban található obszervatórium parabolája nagyjából 30 méter átmérőjű területen szenvedett súlyos károkat, miután a teleszkóp egy tartó drótkötele elszakadt, és a tányérba csapódott. Egyelőre nem tudni, mi okozhatta a balesetet, de a szakértők a helyszínen a károk felmérése mellett ezt is vizsgálják. Hogy mikor lesz újra működőképes a Közép-floridai Egyetem által üzemeltetett  obszervatórium, azt egyelőre nem tudni, de az egyetem közleménye szerint szeretnék, ha minél előbb helyre tudnák állítani a teleszkópot.

A világ egyik legerősebb teleszkópját a tudósok világszerte használják légköri elemzésekre, bolygók tanulmányozására, csillagászati megfigyelésekre. Ötven évvel ezelőtt épült, azóta több hurrikánt, trópusi vihart és földrengést is átvészelt. Az űrkutatás jelentős áttöréseihez járul hozzá, többek között a gravitációs hullámokkal kapcsolatos tanulmányoknál, aszteroidák és bolygók felfedezését és tanulmányozását is lehetővé tette.

(Borítókép: Az  Arecibo Obszervatórium. A sérülést az egyik drótkötél szakadása okozta.  Fotó: UniversalImagesGroup / Getty Images Hungary)