Megvan, miért pislogott a Betelgeuse tavaly, erre megint rákezdett

2020. augusztus 17., hétfő 16:26 | aznap frissítve

A haldokló Betelgeuse tavaly november és 2020 februárja között sokat vesztett a fényéből, de a NASA most rájöhetett, hogy miért – írja a CNET. A halványodás a szupernóvává válás egyik előjele lett volna, de februárban hirtelen abbamaradt.

Kutatók ebben az időszakban pont megfigyelés alatt tartották a 640 fényévnyire lévő csillagot, így végig tudták nézni a a folyamatot. Tanulmányukat az Astrophysical Journalban publikálták (itt elérhető) miután UV-hullámhosszon vizsgálták meg a csillagot. Mivel így jobban ráláttak a felszínre és az atmoszférára, láthatták, hogy egy nagy adag fényes, forró anyag hagyta el a csillagot, és 320 ezer kilométer/órával távolodott a Betelgeuse-tól.

Ez az anyagkupac minimum kétszer, de akár négyszer is fényesebb lehetett a csillagnál. A kitörés után pár hónappal a csillag déli fele halványodni kezdett, amit sokan a vég kezdeteként értelmeztek. A tanulmány szerzői szerint azonban csupán arról van szó, hogy az anyagkupac elkezdett lehűlni, így a fényéből is veszített. A Földről pont olyan szögben látunk rá a csillagra, hogy bezavart a kupac. Ha a csillag másik felén tört volna ki, akkor valószínűleg semmi nem tűnt volna fel nekünk.

Ettől függetlenül a Betelgeuse haldoklik, tudósok szerint bármelyik pillanatban, de legfeljebb az elkövetkező 100 ezer évben szupernóvává alakul, és kihuny. Ekkor még több törmelék szabadul majd fel, ezekből születnek majd az új csillagok.

A NASA a Stereo műhold segítségével július végén megfigyelte, hogy valami megint nincs rendjén, mert a csillag megint halványodni kezdett. Az űrügynökség tovább figyeli majd a csillagot, amint az visszatér az éjszakai égboltra, valamikor augusztus vége felé.