Koronavírus-érzékeny állatok

2020. szeptember 13., vasárnap 20:49

Nem csupán az embereket veszélyezteti a Covid-19. Egy a neves amerikai szaklapban, a PNAS-ban megjelent tanulmány azt vizsgálta, hogy az állatok mennyire lehetnek érzékenyek a koronavírusra.

A Kaliforniai Egyetem munkatársai 410 gerinces faj genomját vizsgálták át a halaktól kezdve, a hüllőkön át az emlősökig. Az eredmények azt mutatták, hogy:

A listát látva felmerül a kérdés, hogy vajon a körülöttünk élő állatok is elkaphatják az új típusú koronavírust?

Kutyáknál, macskáknál és a bronxi állatkert egy tigrisénél is kimutatták már a kórokozót. Azt, hogy mennyire kitett egy állat a Covid-19-nek, a sejtjei fehérje receptorainak formáiból képesek meghatározni a tudósok. Olyan ez, mint a kulcs a zárban: ha pont olyan alakú a sejt fehérjéje, amibe beleillik a Covid-19 kulcsa, akkor megfertőzi a sejtet, ha nem, akkor nem tudja.

A kutatók ezért azt vizsgálták, hogy a sok emberi sejt felszínén meglévő úgynevezett ACE2 fehérjére, amire specializálódott a Covid-19, mennyire hasonlítanak az állatok sejtjein lévő fehérjék, vagy azok részletei, az úgynevezett aminosav szekvenciák. Minél jobban hasonlítanak, annál nagyobb az esélye, hogy elkaphatják az új koronavírust.

Azt azonban még nem tudják, hogy pontosan hogyan viselkednek az állatok sejtjei, az immunrendszerük, amikor az új koronavírussal találkoznak. Azt azonban ne felejtsük el, hogy a Covid-19 állatokról terjedt át először emberre.

A kutatókat aggodalommal tölti el a listát látva, hogy a Covid-19-re fogékony állatok 40 százaléka szerepel a kihalással veszélyeztetett fajok listáján.

A Sars-CoV-2-re legjobban érzékeny állatok listáját itt tudja böngészni, ha szeretne jobban elmélyedni benne.