Többet tanulnak és jobban emlékeznek, ha leírják. Az iskolák eközben egyre inkább a digitális eszközök felé fordulnak.
A Norvég Tudományos és Technikai Egyetemen (NTNU) végzett kutatás szerint gyerekeknél és felnőtteknél hatékonyabb a tanulás kézírással, mint billentyűzettel. Audrey van der Meer professzor agykutató 2017 óta tanulmányozza a kézírás hatását. Kezdetben egyetemi hallgatók agyműködését vizsgálta írás közben. Aktuális tanulmányában már gyermekek agytevékenységét vizsgálta 250 érzékelővel ellátott EEG-sisak segítségével. A mérések szerint a kézírás során sokkal aktívabb volt az agy.
A professzor szerint az írás mint tevékenység a mozgás, látás, és hallás révén távoli agyterületeket kapcsol össze, így segíti az emlékezést.
Ha kézzel írod a bevásárlólistád, egyszerűen jobban emlékszel rá
- mondja Van der Meer.
Van der Meer kutatásai nyomán szükségesnek látja a kézírás tanításának kötelezővé tételét. Ennek oka, hogy a mai gyerekek egyre több időt töltenek számítógép előtt és többnyire billentyűzeten írnak. A tendenciát erősíti, hogy az iskolák is egyre inkább a digitális tanulás és eszközök felé fordulnak – bizonyos iskolákban egyáltalán nem tanítják kézzel írni a gyerekeket.
A kézírás megtanulása lassabb folyamat, de a gyerekeknél nagyon fontos szakasz. A betűket formázó bonyolult kézmozdulatok több módon is hasznosak. Ha billentyűzetet használsz, ugyanazt a mozdulatot végzed minden alkalommal. Az írás során a finommotoros készségeidet és érzékeidet használod. Fontos, hogy olyan gyakran helyezzük tanuló állapotba az agyat, amilyen gyakran csak lehetséges.
- figyelmeztetett Van der Meer.