A Roszkozmosz orosz űrügynökség bemutatta Amur nevű többször használatos, gáz üzemanyagú hordozórakétája terveit. Elon Musk szerint jó az irány.
Az űrért folyó tudományos és technikai verseny jelenleg legfontosabb területe a gazdaságosság, amit a rakomány űrbe juttatásához szükséges egy kilóra vetített költség minimalizálásaként lehet legjobban megfogni. Ennek egyik kulcsa lehet, ha nem kell minden egyes fellövéshez több millió dolláros új hordozórakétát építeni. A többször használatos hordozórakéta-fejlesztés úttörője Elon Musk cége, a SpaceX és Falcon rakétái. Természetesen az oroszok sem akarnak lemaradni.
A Szojuz–2 leváltására szánt közepes hordozórakéta 360 tonnás össztömegű lenne, 10,5 tonnás rakományt juttathatna az űrbe 22 millió dollárért. Utóbbi ígéret a Falcon 9 költségeinek felét jelenti. A Falcon 9-en kilónként 4640 dollárba került a feljutás, az oroszok ezt 2000 dollárért valósítanák meg. A SpaceX Starship száztonnás rakományával ugyanakkor 600 dolláros költséget jelentene kilónként.
Az Amurral kapcsolatban az első benyomás, hogy megszólalásig hasonlít a Falcon 9-re: a raktér a rakéta csúcsán kiszélesedik, és átvették a szélesen lenyíló lábakat is.
Az Amur üzemanyaga a tervek szerint folyékony metán lenne. A Falcon 9 üzemanyaga kerozin.
Szeretnénk ha a rakétánk megbízható lenne, mint a Kalasnyikov gépkarabély
– mondta Alekszandr Blosenko, a Roszkozmosz programigazgatója.
A Roszkozmosz közlése szerint az 2026-ra elkészülő Amur fejlesztésének tervezett költsége 900 millió dollár, a fejlesztés során 10 próbarepülést végeznének.
Jó irányban mozognak. A teljes újrafelhasználhatóságra kellene törekedniük 2026-ig. Méretgazdaságossági szempontból nagyobb rakétának is lenne értelme. A cél, hogy az egy tonnára jutó költséget minimalizáljuk, mert amúgy csak egy kisebb piaci szegmenst szolgálna ki
– vélekedett az orosz tervről Elon Musk.
A Starlink műholdakat hordozó Falcon 9 keddre tervezett fellövését egyébként ismételten elhalasztották a kedvezőtlen időjárás miatt.