2020 tavaszán annyit nőtt a régió digitális gazdasága, mint az előző évben összesen.
Fordulópontot hozott térségünk digitális átalakulásában a koronavírus, amelyben komoly szerepet játszott, hogy 12 millió új online felhasználó jelent meg ebben az időszakban – írja a McKinsey amerikai tanácsadó cég október közepén publikált tanulmánya.
A cég két éve kezdte kutatni, hogy a kelet-közép-európai országok – Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia – milyen eredményekkel követik a digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux országok, Írország és Észtország) sikereit.
A most megjelent elemzésből kiderül, hogy 2017 és 2019 között a régió digitális gazdasága évente csaknem nyolc százalékkal nőtt. A digitális éllovasok azonban ennél gyorsabban bővültek, így a kelet-közép-európai országok lemaradása velük szemben nőtt.
A 2018-as kutatás szerint a gazdaság masszív mértékű digitalizálása 2025-re 200 milliárd eurót tehet hozzá a térség GDP-jéhez.
Felmérésében a tanácsadó cég azt állapította meg, hogy koronavírus okozta 2020. tavaszi kényszerleállás alatt csaknem 12 millió új online felhasználó jelent meg. A legkiugróbb növekedést a 65 év feletti korcsoportban regisztrálták, emellett a válaszadók körülbelül 70 százaléka úgy vélekedett, hogy a járványt követően is használni fogja az új digitális szolgáltatásokat.
Mivel a Covid–19 járvány-felgyorsította a digitális transzformációt, a politikai döntéshozókat ez arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, olyan digitális ökoszisztémát hozva létre, amelyben az egyének és a vállalkozások könnyebben boldogulhatnak, ami javítaná a régió versenyképességét.
A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a kelet-közép-európai digitális potenciál minél jobb kiaknázásához.
A digitális kihívók együttesen 100 millió állampolgárt és 1,5 billió euró GDP-t képviselnek, amivel ők a világ tizenkettedik legnagyobb gazdasága
– hangsúlyozta Jurica Novak, a McKinsey közép-európai ügyvezető partnere, a jelentést készítő csapat vezetője, aki szerint a fő tanulság, hogy a régiós együttműködés az út a egységes digitális piac lehetőségeinek kiaknázásához.