Tilos a poltikai adatgyűjtésről adatot gyűjteni a népszerű közösségi oldal szerint.
Akadémikusok, jogvédők és újságírók sorakoztak fel a New York Egyetem kutatói mögött, akiket a Facebook felszólított a mikrotargetált politikai hirdetésekkel kapcsolatos adatgyűjtés leállítására.
A böngészőkiegészítőként telepíthető kutatóeszközük, az Ad Observer lényegében annak megismerésére szolgál, hogy miként válik a Facebook a rémhíreket és manipulációkat terjesztő csatornává. A kiegészítőt szeptember óta mintegy 6500 önkéntes telepítette. Az Ad Observer segítségével a kutatók látják, hogy az egyes önkénteseknek milyen reklámokat mutat a közösségi háló.
A mikrotargetálás egy 2002 óta használt kifejezés. Gyakorlatilag az egyes szavazóknak küldött személyre szabott üzeneteket jelenti. A módszer a tömeges információgyűjtés korában ért csúcsára: a Facebookon nemcsak lakhely, kor, nem, politikai preferenciák alapján lehet célozni, hanem jóval privátabb szokások és érdeklődési körök szerint is.
A Facebook szabályozásért felelős vezetője, Allison Hendrix október közepén felszólította a kutatókat, hogy november végéig hagyjanak fel az adatgyűjtéssel, az adatokat semmisítsék meg, különben hivatalos feljelentést tesz.
A cég szóvivője közölte, hogy a „felhasználók adatainak lefölözése sérti a Facebook felhasználási feltételeit”. Tavaly kétszáz kutató kérte nyílt levélben a Facebookot, hogy tegye lehetővé a felhasználói adatok kutatási célú felhasználását.
Nagyon nyugtalanító, hogy a Facebook megpróbálja lezáratni a dezinformációt leleplező kutatást az amerikai elnökválasztás előestéjén. A nyilvánosságnak joga van tudni, milyen politikai hirdetések futnak, és milyen célközönségnek. Nem lenne szabad a Facebookra bízni a demokrácia őrzését.
– vélekedett Rami Krisnan, a Columbia Egyetem szólásszabadsággal foglalkozó intézetének munkatársa.
A NYU Ad Observatory az egyetlen ablak, amelyen keresztül bepillantást nyerhetünk a politikai hirdetések mikrotargetálásába
– mutatott rá Julia Angwin, a Markup blog munkatársa.
Mint ismert, Allison Hrix volt az egyik exponált Facebook-vezető a Cambridge Analytica-botrányban, amelyben a CA külső cégként tömeges adatgyűjtést végzett és használt politikai kampánycélokra Donald Trump kampányában.