Két brit cég is tervezi, hogy 5G-s jeleket sugároznak majd az egyenként kilenc napig levegőben tartózkodó drónokon keresztül.
Antennával felszerelt, hidrogénnel hajtott repülőgépeket akarnak arra használni, hogy nagy Nagy-Britannia bizonyos területein nagy sebességű internetkapcsolatot biztosítsanak.
A Stratospheric Platforms és a Cambridge Consultants cég vezetői azt állítják, hogy mintegy 60 drónnal az egész Egyesült Királyságot befedhetik. Brit távközlési elemzők viszont megkérdőjelezték a rendszer költségvetését és gazdasági lehetőségeit, illetve azt, hogy vajon annyira egyszerű és olcsó-e ezt így megoldani, mint amilyennek hangzik.
A cambridge-i vállalatok szerint a szolgáltatást a meglévő mobilszolgáltatókkal együttműködve működtetnék. Már támogatja őket a Deutsche Telekom, mely cég azt reméli, hogy 2024-ben a dél-németországi vidéken ki is próbálhatja a technológiát.
A Cambridge Consultants tervezte meg a Stratospheric Platforms drónrepülő antennáját, amelyet 20 000 méter magasságban való repülésre szánnak. A cég azt állítja, hogy ennél alacsonyabb magasságból már sikeresen tesztelték is az alacsonyabb sávszélességű jel sugárzását.
De eddig a szükséges drón még mindig a tervezőasztalon létezik csak, és emissziómentes hidrogén üzemanyagcellával és 5G antennával kell majd tesztelniük a szakembereknek. A Stratospheric Platforms vezérigazgatója, Richard Deakin meg van róla győződve, hogy a hidrogén üzemanyagcellák használata kiváló megoldás, és így még olcsóbban is tudnak 5G-t sugározni, mint a földi megoldásokkal.
Ez egy nagy sűrűségű energiaforrás, amely lehetővé teszi számunkra, hogy hosszú ideig hatalmas mennyiségű energiát állítsunk elő.
– magyarázta Deakin, azt is hozzátéve, hogy minden drón 140 km átmérőjű területet fed le.
A felhasználók állítólag ezzel a technológiával körülbelül 100 Mbps letöltési sebességet kapnának – így például egy négy gigabájtos filmet hat perc alatt tudnak letölteni.
Mindeközben a Google sem tétlenkedik: egy hasonló, Project Loon nevű projektet indít, amely a vezeték nélküli széles sávot juttatja el távoli helyekre, napenergiával működő, nagy magasságú léggömbök segítségével.
Ugyanakkor a technológiai ipar szakértői szerint a felmerülő biztonsági kérdéseket is meg kell oldani. John Delaney, az IDC kutatócég vezetője szerint problémát okozhat, hogy az „égbolt” jelenleg nagyon erősen szabályozott.
Nehéz lenne a sztratoszférában folyamatosan repülő drónok hálózatának megszerzése három-négy éven belül.
A BBC-nek nyilatkozott Richard Deakin, az Egyesült Királyság Nemzeti Légiforgalmi Irányító Szolgálatának korábbi vezérigazgatója is és arról beszélt, hogy a légiforgalmi irányító szolgálatokkal már egy ideje Európa-szerte tárgyalnak erről a lehetséges kezdeményezésről.
Ben Wood a CCS Insight tanácsadó cégtől azt nyilatkozta, hogy szerinte
Irreális azt várni, hogy a meglévő infrastruktúrát drónok hálózata fogja kiszorítani.
Azt viszont elismerte, hogy a drónok hasznosak lehetnek a nehezen elérhető területeken, például nagy vízterületeken, hajózási sávokban.
A cégek szerint egyelőre a legnagyobb kihívást a finanszírozás jelentheti. A Deutsche Telekom részvétele ellenére a két brit cégnek több pénzre van szüksége, ha négy éven belül ki akarja építeni és el akarja indítani a technológiát.