Az európaiak a még mindig tomboló koronavírus-világjárvány miatti társadalmi távolságtartási előírások eredményeképp kevesebb időt töltenek az üzletekben. Egy kutatás szerint a fogyasztók hajlandók nagyobb kockázatot is vállalni a személyes adataikkal kapcsolatban, csak hogy idén karácsonykor pénzt spórolhassanak.
A Kaspersky kiberbiztonsági cég által végzett vizsgálat megállapításaiból kiderül, hogy a vásárlók 84%-a hajlandó megadni a személyes adatait, például az e-mail címét és a telefonszámát a kereskedőknek, hogy nagy árengedményekre tehessenek szert az ünnepi vásárlásaik során.
Karácsony közeledtével sok fogyasztó készen áll arra, hogy annyit költsön, amennyit csak tud, és eközben a lehető legtöbbet spóroljon. Ennek következtében rengeteg vásárló kész kockázatot vállalni egy jó vétel érdekében. A felmérésben részt vevők mindössze egynegyede tud arról, hogy a karácsonyi vásárlások és a nagy akciók időszakában gyakoribbak az átverések, és ők nem is hajlandók kockázatot vállalni egy nagy árengedmény reményében. A válaszadók alig ötöde mondta azt, hogy a biztonsági kockázatok elkerülése érdekében csak nagy márkáktól vásárol.
A Kaspersky megállapításaiból az is kiderül, hogy a fogyasztóknak csak egy kis hányada van tisztában azzal, milyen problémákkal járhat, ha nem elég óvatosak az online vásárlásokkor – főleg azért, mert az ünnepi időszak gyakoribbak az adathalász-átverések. A válaszadók mindössze egyharmada mondta például azt, hogy
nem hajlandóak illegálisnak kinéző weboldalon vásárolni,
és még ennél is kevesebben (29%) gondolják úgy, hogy tisztában vannak az ismeretlen márkák által ajánlott, később esetleg átverésnek bizonyuló hatalmas árengedmények jelentette potenciális biztonsági kockázatokkal.
Tekintve, hogy milyen évünk volt, bármilyen akció vagy komolyabb árengedmény rendkívül csábító lehet, hiszen sokan szeretnék a lehető legtöbbet kihozni az ünnepekből. Mi azonban azt tanácsoljuk a vásárlóknak, hogy legyenek körültekintőek, és figyeljenek nagyon oda arra, hogy milyen adatokat adnak meg egy jó vétel reményében. Gondolják végig, hogy tényleg szükséges-e minden vásárlásnál megadni a személyes adataikat, és ha úgy látják, hogy nem, akkor biztosak lehetnek benne, hogy ez csak egy trükk a személyes adataik kicsalására. Ha a vásárlás előtt meggyőződnek az adott ajánlat hitelességéről, a fogyasztók nagyban csökkenthetik az esetleges csapdák kockázatát, és gond nélkül élvezhetik a karácsonyt
– fejtette ki David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.
A cég ajánlása szerint: