Index Vakbarát Hírportál

Kockulás az új PS-sel

2020. december 8., kedd 05:57

Igencsak intenzív gaminghét áll mögöttem, miután egy hétre megkaptuk a Sony PlayStation konzolszériájának legújabb sikervárományosát, és szinte le sem tudtam szakadni róla.

A PlayStation 5-öt ugyan karácsonykor csak kevesen tehetik majd itthon a fa alá, de jövő év elején vagy tavasszal normalizálódik a helyzet, a Sony további „játékállomásokat” gyárt, feltöltik a készleteket és ismét kapható lesz az ötödik generációs konzol, de kérdéseink azért vannak:

Nézeteltérés szülte a Nintendo versenytársát

1994 decemberében, huszonhat éve látott napvilágot Japánban az a konzol, amelyet eredetileg a Nintendo kérésére fejlesztettek, és egy CD-ROM meghajtóval ellátott Super Nintendo lett volna. Maga a „Play Station” név (eleinte a két szó különírva) erre a Green Book (vagy CD-I) technológiát használó, CD-meghajtóval ellátott Nintendóra utalt, azonban a másik japán cégóriás végül állítólag felrúgta a szerződést (ezt a Nintendo később tagadta), és a Sony helyett a Phillipset kérték fel, hogy ugyanezt a technológiát kidolgozza.

Norio Ohga, a Sony akkori főnöke iszonyú haragra gerjedt, és felkérte Ken Kutaragit, hogy akkor – ha már így alakult – vigye véghez a PlayStation-projektet a Sony saját konzoljaként, amely majd kőkemény riválisa lesz a Nintendónak. Ahogy mondani szokás: a többi már történelem...

1994-ben, a videójátékipar hőskorában persze nem volt COVID-19, nem kellett a fejlesztőknek home office-ból dolgozniuk, és a világgazdaság általában véve jobb állapotban volt, mint most, 2020-ban. Eléggé nyilvánvaló, hogy ez a mostani helyzet erősen rányomta a bélyegét a PlayStation 5 startjára: nem is nagyon lehet kapni, és ami egyáltalán a boltokba került, azt is csak megrendeléssel szállítják ki, az üzletben instant módon nem hozzáférhető. 

A hét műtárgya?

A PlayStation 5-öt kicsomagolva szembesül igazán azzal az ember, hogy ténylegesen mennyire nagy a konzol, aki már elszánta magát a vásárlásra, annak érdemes nagyobb helyet kialakítania a tévé alatt. A dobozban egy külön talapzatot is találtunk, amelyet egy csavarral kell ráerősíteni a géptestre, ha álló pozícióban akarjuk használni a konzolt, ráadásul még így sem állt elég stabilan a, a talapzatos megoldás tehát enyhén szóval sem a konzol erőssége.

Amikor a konzol bekapcsol, akkor a PS4 jól ismert kék fénye helyett fehéren világít. Ami pedig a PS5 formabontó külsejét illeti, megítélés kérdése, hogy az kinek mennyire tetszik. A hajlított megoldás felesleges, az exkluzív „műtárgy” érzése korántsem adott.

A konzolon található a bekapcsoló, illetve a lemezkiadó gomb, emellett pedig találunk rajta egy USB-A- (2.0) és egy USB-C-portot, a hátlapján egy HDMI 2.1-t, egy LAN-t és két USB-A-t (3.1) a hálózati csatlakozó mellett. LAN helyett WiFi 6-on keresztül is ráköthetjük a hálóra a masinát, illetve Bluetooth 5.1-tel is csatlakoztathatunk különféle eszközöket.

Az ötödik sebességhez megfelelő lóerő is kell...

Az avantgárd külső igen erős belsőt takar: a gépben egy nyolcmagos, 16 szálon dolgozó, 3,5 GHz-es AMD Ryzen Zen 2 processzor található, egy szintén AMD-s, RDNA-2-alapú grafikus chippel, ami 10,3 teraflop számítási kapacitással rendelkezik. A PS5 memóriája 16 GB GDDR6 RAM, a belső meghajtó pedig egy 850 gigás SSD.

Elsőre furcsának tűnhet, hogy a Sony „spórolt” a tárhelyen, hiszen a PlayStation 4 Pro is 1 terabyte-os meghajtóval került a boltokba három és fél évvel ezelőtt, viszont az hagyományos HDD volt, ami jóval olcsóbb, mint az SSD. Valahol érthető, hogy meg kellett húzni a határt a Sonynak, hogy ne szálljon az egekbe a PS5 ára. minden esetre lelombozó, hogy a 850 gigából az első bekapcsolást követően csak nagyjából 620 GB használható, ami manapság talán 5-6 tripla A kategóriájú játék tárolására elegendő. Ráadásul még külső SSD-t sem kapcsolhatunk a konzolhoz, mert egyelőre az nem támogatja ezt a lehetőséget.

A konzol erejét már most mutatja, hogy bizonyos játékok futnak 120 képkocka/másodperces képfrissítéssel, de csak olyan tévén, amely tudja a 120 Hz-et, és van rajta 2.1-es HDMI-bemenet. (Például az általunk tesztelt Hisense-en utóbbi nem volt). A legtöbb ilyen címnél egyébként be kell áldozni a képminőséget, ami azt jelenti, hogy a 120 fps bekapcsolásával a sugárkövetésnek (ray tracingnek) búcsút mondhatunk.

Kövessük a sugárt?

Ha már itt tartunk, akkor érdemes kicsit foglalkozni ezzel az „újgenerációs” effekttel is, amely leginkább tükröződést, illetve időnként az árnyékok vetődését is befolyásolja. (Aray tracinget már a Geforce 2000-es szériája is tudta, konzolra viszont csak most került fel.)

A PlayStation 5 sugárkövetését leginkább a két Spider-Man-játék: a Spider-Man Remastered és a Miles Morales PS5-ös verziójában, a Call of Duty: Black Ops Cold Warban, illetve a Watch Dogs Legionban szemrevételeztem. Mivel az új generáció hajnalán a PS4 Pro óta már adott a 4K-s felbontás, a textúrák részletessége pedig még annyira nem változott, a sugárkövetés az az effektus, amivel tényleg látványos különbséget lehet elérni. Nekem az említett két SpiderMan címnél volt igazán eksztatikus ez az effektus (emiatt még egyszer végig is játszottam a két játékot):

New York hatalmas felhőkarcolóinak látványa óriási élmény volt, ahogy az üvegablakon tükröződött a város a napsütésben, miközben Pókemberrel lengedeztem közöttük.

Hasonlóan feldobta az élményt a ray tracing a Watch Dogs Legionban és az említett CoD-ban is – utóbbinál már csak azért is, mert az előző generáció helyenként kissé szegényes textúráit sikerrel fedte el.

Érzi? Ugye, érzi???

A Sony által agyonreklámozott haptikus rezgést használó DualSense kontroller a PlayStation 5 másik ütőkártyája – ezt viszont még annyira „érezhetően” (a szó minden értelmében) nem használta ki. A haptikus rezgésnek köszönhetően elvileg sokkal jobban érezzük a felületeket, például egy autószimulátorban, amikor a betonon, kavicsos úton vagy homokban száguldunk. A DiRT 5-ben próbáltam ezt ki, és annyira nem volt döbbenetes a hatás – ha becsukom a szemem, nem mondtam volna meg, éppen min hajtok keresztül – továbbá ilyen szintű érzést az Xbox Series X kontrollerén is tapasztaltam, amikor a Forza Horizon 4 autóival száguldoztam.

Egészen más volt a helyzet, amikor Call of Duty: Black Ops Cold Warral játszottam és mindegyik fegyver használatának másféle érzete volt a ravasz meghúzásánál vagy a fegyver visszarúgásánál – ez tényleg sokat dobott a játékélményen. Ilyen effektust a Watch Dogs Legion elején is tapasztaltam, amikor Dalton Wolfe volt MI6-os titkosügynök a pisztolyát használta a játék elején. (Később viszont sajnos még a rezgés is nagyjából elmaradt a játék PS5-ös verziójából.)

A Sackboy: A Big Adventure-ben a DualSense gamepad giroszkopikus képességeit is kihasználja a játék: az egyik pályánál előre vagy hátra, illetve a két oldalra döntve kell kis rongybaba hősünkkel platformokon lavíroznunk.

Ugyanakkor a haptikus feedbacket sajnos még elég kevés játékban használják ki a fejlesztők. Bosszantóbb, hogy előfordul, hogy amikor nincs haptikus rezgés, helyette néha „hagyományos” sem áll rendelkezésre.

Elmondható tehát, hogy jó móka a haptikus feedback, de most még nagyon kevés címben fellelhető, sőt, előfordul, hogy az új effektus helyett nincs semmilyen rezgés.

A démonok technikai téren nem „soul”-tak akkorát

A PlayStation 5 egyedüli teljesen exkluzív tripla A nyitócíme (amely még PS4-re sincs) a Demon’s Souls, amelyről majd külön is megemlékezünk. A Demon’s Souls egyébként egy kiváló játék, viszont az nyilvánvaló, hogy ez nem az a „killer app”, amivel egy konzolt általában elindítanak. Eleve egy 2009-es PS3-as játék olyan remake-jéről beszélünk, amely a szebb grafikán túl semmit nem tett hozzá az alapjátékhoz, ráadásul csak 1440p-ben fut, ray tracing nélkül, és a haptikus feedback sem túl jelentős – magyarán, technikai téren nem mutatja be, mire képes az új konzol. Igazából ezt a játékot nyugodtan kihozhatták volna PS4-re is, ennyit - technikai téren - nagyjából még a legendás PS4-es Bloodborne is tudott.

Kezelhető felület

Amikor végre abbahagytam a játékot, nagyjából másfél órát eltöltöttem a PS5 kezelőfelületének alapos átvizsgálásával is, amely viszonylag letisztult, de valahogy mégis kevésbé átlátható, mint akár a PS3-é (amely nálam nagy favorit mind a mai napig) vagy a PS4-é. Azt egy kicsit szomorúan konstatáltam, hogy a Sony effektíve kivett olyan funkciókat, mint a közösségi „híroldal” (helyette valamilyen „közösségek a játékaidból” részt kapunk), illetve a közösségi videóoldal, ahol live játékstreamek mentek, meg olyan számomra vicces élő videók, ahol japánok habzsoltak mindenféle egzotikus ételt megállás nélkül, miközben a PlayStation 4 kameráján közvetítették, ahogy faltak. Ilyenek tehát már sajnos nincsenek.

Nem a kezelőfelülethez tartozik, de az kifejezetten gyomrosként ért, hogy a PlayStation 5 már egyáltalán nem ismeri fel a Sony PS4 Gold Wireless 7.1-es fejhallgatómat, ami korábban PS3-on és PS4-en egyaránt működött. Emellett pedig nem támogatja a PS5 a PS Vitával való remote playt sem, a PSVR-t igen, viszont ahhoz átalakító kell.

Pozitívum viszont, hogy sokkal jobban vissza lehet nézni a trófeákat, amelyek sokszor nemcsak képeket, de videókat is tartalmaznak, sőt, néha a saját hangot is felveszik. A másik újdonság a játékokhoz tartozó kis „kártyák”: ezekkel a különböző részeit indíthatjuk el, például különálló pályákat vagy extra küldetéseket.

Jövőre veled ugyanitt?

Az idén már nem nagyon lehet PS5-öt kapni, mert mindenhonnan elfogyott, így tehát vigyázó szemünket a jövőbe vetítve mindössze azon filozofálgathatunk, hogy érdemes lesz-e majd akkor megvenni a konzolt, amikor megint kapható lesz végre. A PS5-öt induláskor egyelőre inkább „ígéretesnek”, mint meggyőzőnek nevezném. Grafikai téren egyedül a ray tracing funkció az, ami igazán lenyűgözött így a korai játékoknál (az viszont nagyon), a haptikus kontrollert pedig még nagyon kevés cím rezgeti meg, amikor viszont igen, akkor tényleg sokat dob az élményen. A későbbi játékok nagy eséllyel sokkal jobban kihasználják majd az új generációs gép képességeit: valószínűleg jövőre várható például az új Horizon, illetve a második God of War is az új szériából. Addig szerintem még egy ideig sokan elleszünk a PS4-gyel, vagy a PS4 Próval...

Rovatok