A Marsra küldené a robotkutyát a NASA

2020. december 22., kedd 07:57 | aznap frissítve

A kutatók elképzelései szerint a Boston Dynamics cég kutyaszerű, négylábú Spot robotjának módosított változata remek alternatíva a klasszikus Mars-járóval szemben.

A NASA szakemberei úgy gondolják, hogy az ilyen négylábú robotok alkalmasabbak a nagy távolságok megtételére, és durva terepeken sem vallanak kudarcot. Emellett segíthetnek feltérképezni egy esetleges emberi kutatóbázis lehetséges helyszíneit is, amelyet az űrkutatási szervezet vezetőinek reményei szerint egyszer majd létrehoznak a vörös bolygón.

Álmodnak-e a tudósok elektronikus kutyákkal?

A tudósok már tesztelik is a projektet, és egy Spot robotot szerelnek fel új felszereléssel, amely segíthet a tájékozódásban, a környezet felfedezésében és az útvonal megtervezésében – állítja a Live Science beszámolója. Az Au-Spot névre keresztelt „robodog” prototípus elvileg képes olyan terepen átjutni, amely megközelíthetetlen egy kerekes rover számára, és az utat sokkal gyorsabban képes megtenni, miközben az akadályokon egyensúlyoz, ha pedig felborulna, akkor ismét képes talpra állni.

A borulás nem jelenti a küldetés kudarcát.

– állítják a NASA szakemberei, amikor bemutatták a projektet az American Geophysical Union hétfői éves találkozóján.

A helyreállítási algoritmusok használatával a robot önállóan fel tud állni az esések többségéből.

– tették még hozzá a tudósok.

Irány a Mars! (De előtte még egy kis Kalifornia...)

Az Au-Spot roboteb küldetésének része a marsi barlangok és alagutak feltárása és a térképek elkészítése, hogy a megfelelő helyeket megtalálhassák az emberi kutatóbázis számára. Egyelőre a Földön, Kaliforniában, tesztkörnyezetben olyan folyosókon és alagutakban tesz próbaüzemeket, amelyekben a marsi környezethez hasonló terepet alakítottak ki.

Ezek a kísérletek egy napon lehetővé fogják tenni, hogy olyan forradalmi tudományos küldetéseket hajtsunk végre a Mars felszínén, amelyek segíthetnek a NASA-nak a hagyományosan megközelíthetetlen helyek feltárásában is.

– hangsúlyozták a tudósok.

(Borítókép: NASA / JPL-Caltech)