Egy repülőszázadnyi mennyiséget vásároltak az új generációs kiképző és könnyű harci repülőgépből.
Tizenkét darabot vásárolt a Vietnámi Védelmi Minisztérium a magyar–cseh AERO Vodochody AEROSPACE repülőgépgyártó L–39NG Trainer nevű modelljéből. Az európai és a NATO-sztenderdeknek egyaránt megfelelő repülőgép tavaly ősszel kapta meg nemzetközi típusbizonyítványát, így a döntés meglehetősen gyors sikernek számít. Egyben az újrainduló magyar hadiipar első komoly nemzetközi üzlete.
A sugárhajtású kiképző és könnyű harci gépek 2023 és 2024 között érkeznek meg a vevőhöz – tudta meg az Index.
A típus kifejlesztésében, fejlesztésében stratégiai partnerként közreműködő cseh OMNIPOL kereskedelmi csoport és a Vietnámi Védelmi Minisztérium között létrejött átfogó szerződés részét képezi a századnyi repülőgép, továbbá kiterjed a pilóták, az oktatók, a földi kiszolgálószemélyzet és a szerelők képzésére is. Ezek mellett magában foglalja a repülőgép-pótalkatrészek, a földi képzéshez szükséges felszerelések szállítását, továbbá a logisztikai támogatást és a speciális repülőtéri rendszerek kiépítését is.
A gyártó és a Vietnám közötti katonairepülőgép-kereskedelem nagy múltra tekint vissza: az 1970-es és 80-as évek alatt több repülőgéptípust, többek között Zlín Z–226, AERO AE 45 és legendás L–39 Albatros-modelleket is vásárolt a távol-keleti ország.
A döntésben a vietnámi légierő szerint szerepet játszott az L–39NG teljesítménye, kiváló minőségű kivitelezése, valamint alacsony karbantartási igénye.
A megrendelő kiemelte, hogy különösen fontos kritérium volt a szélsőséges éghajlati viszonyok közötti üzemeltetés képessége az L–39NG megvásárlásakor. Az amerikai hajtómű miatt nyilván az amerikai kormányzat hozzájárulása is kellett a vietnámi üzlethez, amelyet a jelek szerint meg is kapott. A korábban hosszas háborút vívó két ország fokozatos közeledéséhez jelentősen hozzájárult a fokozódó kínai nyomás a térségben.