Tiszta és gazdaságos üzemet ígér a szlovén gyártó új repülőgépe.
Zéró károsanyag-kibocsátású hibrid-elektromos utasszállító repülőgépet jelentett be a szlovén Pipistrel repülőgépgyártó. A 20 üléses Miniliner egyszerűbb kialakítású, sőt akár füves repülőterekről is üzemelhet, így a regionális repülésben játszhat jelentős szerepet – tudósít az iho.hu a gyártó honlapja alapján.
Bár nem tűnik ideálisnak a bejelentés időzítése, a ténye azért is érdekes, mert jól jellemzi a mostani helyzet ellentmondásait. Miközben a légi közlekedés ezekben a hónapokban sosem látott mélyponton van, a fejlesztések mégis folytatódnak.
A Miniliner kategóriájában tiszta, gyors és gazdaságos üzemeltetést ígér, olvasható a fejlesztő honlapján közzétett leírásban, azonban a csendes repülésre még várnunk kell, a cég ugyanis 2028–30-ra tervezi a Miniliner szolgálatba állítását.
A projekt azonban nemcsak a magáról a technológiai újításról szól, hanem az üzemeltetési háttérről, a repülőterek felszereléséről, a repülési eljárásokról, a szükséges hatósági szabályozásról, vagyis az új meghajtási rendszereket támogató teljes infrastruktúráról.
A Miniliner kategóriájában üzemelő gépek többsége kerozinnal üzemelő, légcsavaros-gázturbinás meghajtással rendelkezik,
a hidrogénalapú hibrid meghajtás 30-40 százalékkal alacsonyabb üzemeltetési költségeket jelenthet,
emellett a csúcstechnológiájú műszerekkel felszerelt pilótafülke lehetővé teszi az egypilótás repülést, így további költségek takaríthatóak meg.
Az eddig egyetlen nyilvánosságra hozott fantáziarajz érdekes konstrukciót mutat, osztott függőleges vezérsíkkal, feltehetően a törzs hátsó részében helyeznék el a hidrogén tartályát és az áramot termelő generátort, merthogy ide vezet a törzs fölött elhelyezett beömlő. Az elektromotorokat a légcsavarokkal pedig olyan érdekes, a szárny feletti elrendezésben mutatja a kép, mint a sikeres üzleti gépen, a HondaJeten; ez is környezetbarát megoldás, a légcsavarok zaját legalább részben leárnyékolja maga a szárny.
– írta a portál szakértője.