Magyar-svéd kutatócsoport bejelentette az odderon felfedezését

2021. március 8., hétfő 13:30

A LHC adataiból kirajzolódó részecske páratlan: ez az első, páratlan számú gluonból álló részecske.

Megtalálták a rég keresett elemi részecskét az odderont, jelentették be svéd és magyar fizikusok hétfő délelőtt. A Wigner Fizikai Kutatóközpont, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Műszaki Intézete, a svédországi Lundi Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegyetem kutatói a rangos European Physical Journal, az EPJ C kötetében közölték felfedezésüket.

Új adatok bevonásával a CERN LHC gyorsító TOTEM kísérlete és az amerikai Tevatron gyorsító D0 kísérlete közös, 463 szerzős kéziratában lényegét azaz az odderon felfedezését tekintve megerősítette a magyar-svéd kutatócsoport felfedezését. Az eredményt megerősítő dolgozat jelenleg szakmai elbírálásra vár.

Jól rostáltak

Az odderon az atomok magját összetartó úgynevezett erős kölcsönhatást kutató kvantumelmélet, a kvantum-színdinamika rendszerébe illeszkedik.

Mint ismert, a minket körülvevő világ anyagi természetű, azaz az anyag és az antianyag nem egyformán van jelen a Világegyetemben. Az odderon cseréje felelős a proton-proton és a proton-antiproton rugalmas ütközések közötti szimmetria sérüléséért.

Az odderon létezését 1973-ban javasolta először L. Lukaszuk és B. Niculescu. Az odderon részecske felfedezésére, mérési adatokból történő biztonságos kimutatására azonban máig kellett várni. Az odderon megtalálásáért folyó óriási nemzetközi versenyben végül a magyar-svéd kutatócsoport szakmai közleménye találta meg először az odderon létezésének egyértelmű jelét kísérleti adatokban. Ők a kísérletek által már korábban közölt mérési adatokat rostálták át, elemezték újra, egy új, innovatív, a magyar kutatók által kitalált módszerrel: így érhettek célba elsőként.

Ezek az eredmények lezárnak egy 48 éve nyitott tudományos kérdést: egy új és pici, de számottevő különbséget jelentenek az anyag és az antianyag kölcsönhatásában, a részecskefizika egyébként ismert keretei között

– mondta Novák Tamás, a MATE Műszaki Intézet egyetemi docense.

Színes karikák

Az odderon felfedezéséből számos új típusú, eddig még meg nem figyelt erősen kölcsönható részecske, icipici színes karika létezése következik. Ennek az a jelentősége, hogy az eddig megfigyelt erősen kölcsönható részecskék nem gluonokból, hanem kvarkokból és antikvarkokból épülnek fel, az odderon viszont nem tartalmaz sem kvarkokat, sem antikvarkokat: csupán színes gluonokból, ragasztórészecskékből áll.

Az odderon cseréje miatt a rugalmas proton-proton és a proton-antiproton ütközések között kis különbség mérhető ki, amit most sikerült először a felfedezés szakmai kritériumainak megfelelő bizonyossággal számszerűsíteni

– mondta Ster András, a Wigner Fizikai Kutatóközpont fizikusa.

Azokat az ütközéseket, amelyekben nem változik meg a részecskék belső szerkezete, nem törnek össze, rugalmas ütközéseknek nevezzük: ugyanazok a részecskék repülnek tovább, csak kicsit megváltozott irányba, mint az ütközés előtt.