A közelmúltban egy kibertámadás nyomán felkerült a dark webre a Globaleye nevű repülő radar tervrajzának néhány részlete. A betörés tényét maga a gyártó, a Bombardier hozta nyilvánosságra.
A Globaleye egy korai előrejelző és légtérellenőrző gép, lényegben a NATO E-3 AWACS-ának kisebb változata, fő feladata a légtér ellenőrzése és a repülő fenyegetések észlelése.
Jelentések szerint a hackerek úgy eddig fel nem fedezett (zero day) sérülékenységet kihasználva jutottak be a rendszerbe, amelyet az Accellion FTA webszerverszoftverben találtak. A támadásról hírt adó ZDNET szerint a program egy fájlmegosztó, azaz olyan nagy méretű fájlok tárolására és megosztására szolgál, amelyeket nem lehet e-mailen elküldeni.
A megszerzett fájlok egy részét az erre szakosodott „CLOP^_-LEAKS” honlapon osztották meg, ahol a Clop zsaroló hackercsapat (ransomware gang) szokta feltölteni azon cégek adatait, akik nem fizették ki a kizsarolt összeget.
A repülőgép egyébként a Bombardier 6000 nagy hatótávolság business jeten alapszik, amelyre a Saab Erieye légi radarját szerelték. Így a Globaleye
nemcsak ellenséges repülőgépek, rakéták és drónok észlelésére alkalmas,
hanem civillégtér-ellenőrzésre, sőt légi irányításra is, így a saját vadászgépek radarjaik bekapcsolása nélkül tudják megközelíteni a célpontot.
The Independent szerint az ellopott tervek a Globaleye részletes tervrajzát tartalmazzák, a ZDNet viszont „számos Bombardier repülőgép és alkatrész tervrajzáról” beszél. A Bombardier nyilatkozatában
személyes és egyéb bizalmas, munkatársakra, vevőkre, valamint beszállítókra vonatkozó adatok
elvesztését ismerte el.
A Globaleye egy relatíve új rendszer a piacon, első megrendelője, az Egyesült Arab Emirátusok öt darabot rendelt belőle, amelyből hármat le is szállítottak.