Az Intel piacra dobta legújabb asztali PC-s chipjeit, amelyeknél oly módon kellett átalakítaniuk a legújabb félvezetődizájn egy részét, hogy a régebbi tranzisztortechnikával úgy működjenek együtt, hogy mindeközben a szükséges teljesítménynövekedést is biztosítani tudják.
Az átalakításnak egyaránt következményei vannak mind az processzorsebességre, mind az általa termelt hőre nézve. Az amerikai cég azt állítja, hogy a Rocket Lake chipek
19 százalékkal gyorsabbak
az elmúlt generációhoz képest, és olyan funkciókat vezetnek be, amelyek segítenek a PC-s játékvilágnak lépést tartani a legújabb konzolokkal: a PS5-tel és az Xbox Series X-szel – olvashatjuk a BBC írásában.
Bár az Intel jelenleg piacvezető, a riválisok költségeket tudtak megtakarítani termelés kiszervezése révén, ami miatt az Intel trónja vezető CPU-gyártóként már nem tűnik annyira megingathatatlannak, mint korábban.
A tranzisztorok alapvetően apró ki-be kapcsolók, és milliárdok vannak elrendezve különböző mintákban, hogy chipen végezzenek számításokat. Azért igyekeznek egyre kisebbnek megalkotni ezeket, hogy többet lehessen elhelyezni ugyanakkora a helyre – ezáltal lehetővé téve a számítógépek gyorsabb futását, miközben kevesebb energiát használ fel.
Az Intel új Rocket Lake chipjei 14 nanométeres tranzisztorra támaszkodnak, és az amerikai cég a saját üzemeiben gyártja ezeket. Ezzel szemben fő versenytársa: az AMD egy külsős gyártót: a tajvani TSMC-t kérte fel a legújabb Ryzen asztali PC chipjeinek gyártásához, amelyeknek nagy előnyei a kisebb 7 nm-es tranzisztorok.
Az Apple jelenleg nem az Intellel működik együtt, hanem a cégen belül kidolgozott processzordesignt használja, amelyeket szintén a TSMC gyárt le, és még fejlettebb, 5 nm-es technológiát használ.
A tranzisztorméretek mérésére egyébként nincs meghatározott módszer, és az Intel állítása szerint a saját 14 nm-es technológiája megegyezik a TSMC 10 nm-esével. Ennek ellenére az amerikai cég mégis elismerte a BBC szerint, hogy
lemaradt a „méretversenyben”.
Az Intel célja eredetileg az volt, hogy 2017 és 2019 között áttérjenek a 10 nm-es asztali chipekre, ám ez ebben a generációban nem történt meg: a következő, 2021–2022-es generációra kell ehhez várni. Ezzel együtt a 7 nm-re való ugrással is késnek.
A házon belüli gyártásnak azonban megvannak a maga előnyei. Egyrészt segít csökkenteni a költségeket, másrészt ezzel el tudják hessegetni azokat az egyre növekvő aggályokat, hogy az Egyesült Államok túlzottan függ a tengerentúli chipgyártóktól.
Az Intel nemrégiben egy új vezérigazgatót kinevezett: Pat Gelsinger pedig világossá tette, hogy ellen akar állni néhány befektető nyomásának, amelyek arra ösztönzik az Intelt, hogy ne a saját gyáraiban állítsa elő a processzorait.
A gyár a vállalkozás ereje és lelke, és a jövőben még jobbá kell válnunk.
– mondta még januárban Gelsinger.
Az új, „11. generációs” asztali chipek a 10 nm-es laptop chipekből (a 2019-es Ice Lake sorozatból) és egy másik (a 2020-as Tiger Lake családból származó) processzormagok mikroarchitektúráját veszik át. Az Intel a 14 nm-es tranzisztorok ezen kialakításainak átdolgozását „backportnak” hívja – ezt a metódust általában inkább szoftverek esetében használják oly módon, hogy egy újabb szoftverrendszer komponenseit ugyanannak a szoftvernek a régebbi verziójába integrálják.
Hosszú ideje gyártunk már 14 nm-es CPU-kat, és ennek az az egyik előnye, hogy ez egy nagyon bevált gyártási folyamat, amelyet már kívül-belül ismerünk.
– magyarázta Mark Walton, az Intel szóvivője, azt is hozzátéve, hogy ennek előnyét különösen a videójátékok esetében tapasztalják.
Mi tényleg értünk ahhoz, hogyan kell növelni az órajelet – és ez egy videójáték esetében rendkívül fontos.
– tette hozzá Walton.
A cég saját mérőszoftvere (benchmarkja) szerint az új i9-11900K chipből 14 százalékkal több képkockát lehet másodpercenként kipréselni, ami olyan gép- és processzorigényes, dedikált PC-s játék esetében, mint a Microsoft Flight Simulator, kiemelten fontos, ha kiváló minőségű grafikával akarunk a repülőszimulátorral játszani. Az előző generációs i9-10900K processzorok
nem igazán tudtak megbirkózni ezzel a Microsoft játékkal.
Az Intel emellett más előnyöket is kiaknáz, többek között a PCie 4.0 támogatását, amely megnöveli az olyan egyéb hardverek által elérhető sávszélességet, mint például a grafikus kártyák és az SSD meghajtók, hatékonyan lehetővé téve számukra az adatok gyorsabb váltását.
Sokkal gyorsabb lesz a játék, illetve a játékon belüli textúrák betöltési ideje is és sokkal zökkenőmentesebb a teljes játékélmény.
– állítja Walton, hozzátéve, hogy ez ellensúlyozná az Xbox Series X és a PlayStation 5 egyik legfontosabb előnyét.
Az Intel állítása szerint az új chipeknél 19 százalékkal javítja az elődökhöz képest a „ciklusonkénti utasításokat”. Ugyanakkor olyan professzionális weboldalakon, mint az Anandtech, már elkezdték tesztelni a processzorokat, és csak
szerény javulást észleltek,
amikor néhány tesztprogramon és játékon kipróbálták azokat. Bizonyos esetekben a különbségek észrevehetetlenek voltak.
Időnként jelentős különbséggel kullognak az Intel processzorok a konkurens AMD mögött.
– nyilatkozta a webhely tulajdonosa, dr. Ian Cutress a BBC-nek.
Ráadásul a tesztek alapján a chipek rendesen túl is forrósodnak. Az Intel egy nagyon vékony anyagréteget eltávolított a CPU áramkörein lévő félvezetőblokk és a tetején lévő „hőterjesztő” közül (ezt az eljárást „festekhígításnak” hívják), hogy a komponenseket megfelelően tudja hűteni.
De az Anandtech az egyik tesztjével még így is 104 fok csúcshőmérsékletet regisztrált, ami épphogy csak a biztonsági zónán belül található.
Az Intel laptopchipjeit kifejezetten a 10 nm-es jellemzőkhöz tervezték, és ez magában foglalja a hőteljesítményt, a frekvenciát és a feszültséget. Mivel utólagos átdolgozást hajtottak végre, kompromisszumokat kellett kötni – bár ez a teljesítménynövekedés összejött, de ez a sok energiaigény és a potenciális hőproblémák rovására megy.
– magyarázta dr. Cutress.
Ez konkrétan ez azt jelenti, hogy ha a felhasználók rendesen meghajtják a chipet, és amikor annak nincs megfelelő hűtése, akkor a chip a saját teljesítményét visszaveheti, hogy ne menjen tropára.
Az egyik további következmény az, hogy az Intel csak Rocket Lake chipeket csak maximum nyolc maggal kínálja – pedig egy processzornak minél több magja van, annál gyorsabban futtatható rajta egy program, feltéve, ha az adott szoftver kellőképpen optimalizálva is van, hogy a „terheket” megossza.
Ezzel szemben a rivális AMD Ryzen chipjei már 16 magnál tartanak. Az AMD legújabb processzorai ugyanakkor továbbra is hiánycikknek számítanak.
Az Intelnek most nagy előnye, hogy saját maga gyártja a chipjeit, így viszonylag könnyen beállíthatja a gyártást a keresletnek megfelelően. Az AMD-nek pedig az Apple-vel, az Nvidiával és másokkal is „rivalizálnia” kell, hogy a TSMC kapacitásával az AMD-t és ne a többi gyártó szolgálja ki.
(Borítókép: newsroom.intel.com)