Az MI5 csatlakozik az Instagramhoz, hogy vicces „toborzóként” is felfogható posztjában lerombolja a martiniivó sztereotípiákat.
Sok más kém- és kémelhárító szervezethez hasonlóan a brit MI5 biztonsági szolgálat csatlakozik az Instagramhoz, hogy növelje az átláthatóságot és megszabaduljon a
„martiniivó sztereotípiáktól”.
Gyorsan hozzá kell azért tennünk, hogy a „martiniivás” leginkább a James Bond könyvekre és filmekre utalt, Bond viszont nem tisztán Martinit, hanem Vodka-Martinit ivott (felrázva, nem keverve) és nem is MI5, tehát a kémelhárítás, hanem az MI6, vagyis a hírszerzés ügynöke – legalábbis a filmvásznon és a regények lapjain.
A @mi5official nevű fiókban a hírszerzés tisztjeivel folytatott kérdések és válaszok kerülnek majd fel, és a karrierlehetőségeket népszerűsítik.
Egy érdekes első posztban a szolgálat azt írta, hogy a sikeres kémkedés titka az, hogy „minden szempontot figyelembe kell vennie”.
Ken McCallum, az MI5 főnöke szerint „nyitottabbnak lenni” kulcsfontosságú szempont az MI5 2020-as évekbeli megközelítésében. McCallum egyben arra buzdítja az embereket, hogy kövessék a szolgálatot, és tréfásan hozzá is tette:
Akkor most jöhetnek a vicces kommentárok, hogy mi is „követni” fogjuk-e Önöket.
Az első Instagram-frissítésre válaszolva - amely a MI5 munkatársai által a londoni főhadiszállásra való belépéshez használt biztonsági „kapszulákat” mutatta - Priti Patel belügyminiszter azt írta:
Köszönjük a kivételes munkát, amelyet az országunk biztonságának megőrzése érdekében végeznek.
A Daily Telegraph című lapban McCallum úr elismerte, hogy a platformhoz való csatlakozás
a legtöbb szervezet számára ma már rutinszerű lépés, de annál érdekesebb, ha történetesen a titkok megőrzésével foglalkozol.
Ugyanakkor hozzátette, hogy a hírszerző szolgálat nagy dilemmával néz szembe:
Egyrészt, az a képességünk, hogy a nyilvánosságot szolgáljuk és az ország biztonságát megőrizzük, kritikusan függ a titkos működéstől.
Azt is megjegyezte még, hogy új embereket kell megszólítaniuk, akik segíthetnek.
Veszélyes hiúság lenne azt képzelni, hogy az MI5 a saját buborékán belül ki tudja építeni az összes szükséges biztonsági rendszert
- írta a az MI5 főnöke.
Az MI5 azt tervezi, hogy a platformot arra használja, hogy lerombolja a munkájával kapcsolatos népszerű mítoszokat, és eddig soha nem látott anyagokat tárjon fel
a 112 éves múltra
visszatekintő archívumából.
Azt is ígéri, hogy megmutatja, milyen lehet ügynökfutárnak és megfigyelőtisztnek lenni, bár McCallum úr szerint a műveleteik nem lesznek "nyílt könyvek".
Túl kell lépnünk a martinit ivó sztereotípiákon, amelyek esetleg még élnek bennünk, azáltal, hogy egy kicsit többet közvetítünk arról, milyen is valójában a mai MI5, hogy az emberek ne zárják ki magukat olyan vélt akadályok alapján, mint a társadalmi-gazdasági háttér, az etnikai hovatartozás, a szexualitás, a nem, a fogyatékosság, vagy hogy történetesen az ország melyik részén születtek
- tette hozzá McCallum.
Az MI5 viszonylag későn lépett be a buliba, amikor a közösségi médiában való „kémkedésről” van szó.
A GCHQ, amely az Egyesült Királyság másik titkosszolgálati szervezete, amely sigint tevékenységeket végez és felelős a brit kormány és a fegyveres erők információvédelméért, 2018-ban indította el Instagram-fiókját, míg az amerikai hírszerzés, a CIA 3,2 millió követővel rendelkezik a Twitteren. Az MI6 nemrég kinevezett vezetője, Richard Moore pedig rendkívül termékeny twitterező.
Amikor az MI5 új főnökeként tavaly októberben felvázolta stratégiáját, McCallum úr azt állította:
Ha valamit szeretnék elérni, ami jellemezni fogja az itt töltött időmet, az az, hogy az MI5 új utakon nyit és ennek köszönhetően ér el eredményeket. A munkánk nagy részének láthatatlannak kell maradnia, de annak, amik vagyunk, nem kell láthatatlannak maradnia. Valójában a nyitás a jövőbeni sikerünk kulcsa.
(BBC)