Andreas Scheuer német szövetségi közlekedési miniszter központi támogatási programmal kívánja felgyorsítani a hidrogénhajtású járműtechnológiai fejlesztéseket Németországban. A projekt megvalósíthatósági tanulmánya a következő hónapokban készül el – adta hírül az MTI.
Chemnitzben a járműtechnológiában alkalmazható üzemanyagcellák fejlesztése van folyamatban, Pfeffenhausenben pedig a hidrogén-cseppfolyósító technológiai fejlesztését kutatják, míg Észak-Rajna–Vesztfáliában, Duisburgban pedig az üzemanyagcellás meghajtási láncok fejlesztését végzik közúti és kötöttpályás, valamint vízi és légiközlekedési alkalmazási területekhez egyaránt.
Összesen tizenöt pályázat érkezett a fejlesztési központ létesítésére. Scheuer megerősítette, hogy nem kizárólag az akkumulátorhajtásos elektromos autókban látja a jövő közlekedési eszközét, hanem a hidrogénüzemű üzemanyagcellás, valamint a szintetikus üzemanyaggal hajtott belsőégésű motoros járművekben is.
A minisztériumnak 1,6 milliárd eurós keret áll a rendelkezésére a hidrogénhajtású technológiai fejlesztések finanszírozására. A fejlesztés magas költségeit ért kritikákról szólva a miniszter megjegyezte, hogy a hidrogénhajtás fejlesztése nem „hab a tortán” az energiapolitikai váltásban, hanem sokkal inkább alapkutatásnak tekintendő. Idézte egyúttal a kormány gazdasági tanácsadói körét alkotó Bölcsek tanácsa egyik tagját, Veronika Grimm professzort is, aki szintén fontosnak tartja többféle lehetséges technológia egyidejű fejlesztését.
Az akkumulátoros és az üzemanyagcellás meghajtás ugyanis nem vagy-vagy viszonyban áll egymással. Hiszen amelyik jelenleg kevésbé hatékonynak tűnik, annak a jövőben más téren lehetnek előnyei. Az autóipar már hosszabb ideje foglalkozik az üzemanyagcellás fejlesztésekkel, és újabban már az árammal vízből és szén-dioxidból előállított szintetikus üzemanyagok fejlesztésével is.
A szintetikus üzemanyagokat természetesen ökológiai megfontolásból megújuló forrásból származó elektromos árammal állítanák elő. A szintetikus üzemanyagok így lehetővé tennék a belsőégésű motorok további használatát fosszilis energiahordozók nélkül. Ami nem lényegtelen szempont már csak azért sem, mert Németországban sok ezer munkahely függ a belsőégésű motorok ipari hátterétől.
Jens Hilgenberg, a német BUND környezetvédelmi szervezet közlekedéspolitikai vezetője ugyanakkor kizártnak tartja, hogy a hidrogénhajtás a személygépkocsi forgalomban hatékony felhasználásra kerülhessen. Szerinte erre csak a vasúti teherforgalomban és a hajóforgalom egy részénél nyílik majd lehetőség.