29 csillagrendszerben igazán tudhatják, hogy van élet a Földön

2021. június 26., szombat 15:33

Körülöttünk kevés csillagrendszer helyezkedik el olyan szögben, hogy tranzitmódszerrel felfedezhesse a Naprendszer bolygóit.

326 fényéves körzetben 1715 csillagrendszerből fedezhették fel a Földet az elmúlt ötezer évben egy szerdán megjelent tudományos dolgozat szerint.

A két szerző, a Cornell Egyetem Carl Sagan Intézetének vezetője, Lisa Kaltenegger és az Amerikai Természettudományi Múzeum vezető kutatója, Jackie Faherty kifejezetten azokat a csillagokat vették számba, amelyek exobolygóiról felismerhető a Nap előtt elhaladó Föld hatása. Számításaik szerint a következő ötezer évben további 319 csillagrendszer számára nyílik esély, hogy felfedezzen minket.

A kutatók az Európai Űrügynökség Gaia katalógusát használták a munkájukhoz.

A Gaia nagyon pontos térképet nyújtott a Tejútrendszerről, előre vagy visszafelé mozoghattunk az időben, és láthattuk, hol vannak a csillagok, és merre tartanak

– közölte Faherty.

Nem biztos, hogy látszunk

A 11 fényévnyire található Ross 128 rendszer, amely a második legközelebbi földszerű bolygóval rendelkező csillag, 2158 évig láthatta a Nap előtt elhaladó Földet. Az ablakuk 3057 évvel ezelőtt nyílt és 900 éve zárult be.

A Trappist-1 rendszer, amelyben hét Föld méretű bolygó van, ebből négy az élet számára kedvező zónában, 1642 év múlva lép be abba a Föld-tranzitzónának nevezett helyzetbe, amelyben a Nap fényének kitakarása alapján felismerhetők a Naprendszer bolygói (amennyiben egy ottani idegen civilizáció ugyanazzal a módszerrel keresi az exobolygókat, mint a földlakók).

Mintegy száz éve használjuk a rádiót. Száz fényéves körben 75 olyan csillag található, ahol foghatták mesterséges rádiójeleinket. Ezek közül 29 csillag olyan, ahol egy exobolygón nemcsak a rádiójeleket foghatták, de a Föld tranzitját is láthatták.

Ami igazából megdöbbentett, hogy száz parszeken belül milyen kevés csillagról volt látható a Föld

– mondta a Guardiannek Beth Biller, a Edinburgh Egyetem professzora, aki szerint az eredmény nagyon fontos az értelmes földönkívüli életet kutató programok számára.

A tranzitmódszer csak egy szűk szögön belül ad lehetőséget egy exobolygó felismerésére. Most már az is érdekel, hogy a Gaia katalógus alapján mely csillagoknak van megfelelő látószögük a radiálissebesség-módszerhez vagy közvetlen észleléshez