A YouTube a már meglévő nézőire és katalógusára épít, de funkciók terén egyelőre elmarad a kanyarban a Shorts.
A YouTube ma bejelentette, hogy Magyarországon is elindult a YouTube Shorts béta verziója; a videós platform által a TikTok konkurenciájának szánt új, rövid formátumú videós szolgáltatása.
A Shorts nem újdonság, 2020 szeptemberében indult, és ha külföldi videósokat is követünk, láthattuk már a YouTube mobil alkalmazásában az ő általuk készített, maximum egy perc hosszúságú videókat. Magyarországról eddig csak nézhetők voltak ezek a videók, de készíteni és feltölteni nem lehetett őket.
Július 14-én, szerdán azonban bárki számára elérhetővé válnak a tartalomkészítő eszközök itthonról is, így a TikTok-riválisnak szánt Shorts videók közt megjelenhetnek a magyar nyelvű tartalmak is. A YouTube egy száz országot magába foglaló bővítéssel összesen 126 országra terjesztette ki, hogy hol elérhető a Shorts.
Az országok számával együtt a Shorts tartalomkészítő eszközei is bővültek. A multiszegmensű kamera, a sebességszabályozó beállítások és a zenés videók rögzítése mellett szöveget adhatnak a felhasználók rövid videóikhoz, a telefon galériájából korábban rögzített felvételeket tölthetnek fel és vághatnak össze. Emellett érkeztek új virtuális szűrők és a videóknál már látott automata feliratozást is megkapta a Shorts. Emellett a YouTube sokat remél a már meglévő katalógusától és a licencszelt zenéktől. A Shortsba nem csak a többi Shorts-tartalomként feltöltött videó hangjai közül, de a teljes YouTube-katalógusból lehet hanganyagot átemelni. A cég közleménye szerint a tartalomgyártók kezében lesz a választás lehetősége, engedélyezik-e mások számára, hogy felhasználják videójukat.
Emellett még 250 zenei kiadóval − köztük van a Universal, Sony, Warner, vagy Believe − is leszerződött a videós óriás, hogy azok zenéit legálisan használhassák a Shorts kreátorai.
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ez miért csábítana át bárkit a TikTokról, ahol mindez szinte ugyanebben a formájában elérhető?
A YouTube a Shortsszal nem akar senkit átcsábítani, a platform beépül a YouTube mobilalkalmazásába, így a már meglévő nézőket venné rá arra, hogy a megszokott, 10 perc körüli hosszúságú videók helyett vagy mellett rövidebb tartalmakat is fogyasszanak. Ugyanígy a YouTube appon belül tartaná azokat is, akik a rövid videókat nézik és azokban találnak valamit. Például egy Shortshoz felhasznált zeneszám esetén automatikusan megtekinthető a hozzá tartozó klip, és az előadó oldala a YouTube-on egy érintéssel.
Egyelőre a Shorts felhasználói felülete olyan, mint egy egyszerű TikTok-klón: vertikálisan lehet lapozgatni a videók között, melyeket végtelenített formában rak a néző elé az algoritmus. Ez a YouTube-on nézett tartalmak alapján, hashtagekből és a néző által korábban kedvelt Shorts videókból összesíti, hogy mit dob fel következőnek, hasonlóan, ahogy a For You felület dolgozik a TikTokon.
Egyelőre azonban hiányzik a Shortsból, hogy a felhasználó csak az általa követett tartalomgyártók videóit lássa, és semmilyen más módszer nincs arra, hogy az algoritmus helyett mi magunk válogassuk össze, hogy mit szeretnénk megnézni. Ennek ellenére a YouTube szerint a napi 6,5 milliárd megtekintést is elérték már a Shorts videók.
Dolgozik a Shorts felület monetizációján is a YouTube, egyelőre “különböző módokat keres” a vállalat erre. Az alkotók jutalmazására egy 100 millió dolláros YouTube Funds alapot jelentettek be, amit 2021-22 folyamán osztanak majd szét.
Kerestük a YouTube-ot azzal kapcsolatban, hogy miként védik majd a tartalomkészítők anyagait, például hogyan akadályoznák meg, hogy mások tartalmát a TikTokról letöltve valaki azt sajátként a Shortsba feltölthesse, a kapott válasszal kiegészítjük a cikket.
Frissítés:
A YouTube-tól kapott válasz alapján a Shortsra bármilyen tartalom feltölthető, amíg az megfelel a videós platform közösségi irányelveinek. A harmadik féltől származó tartalom feltöltése a Shortsba csak a szükséges jogok tisztázása után engedélyezett, egyébként nem megengedett, akárcsak a YouTube felületén.