A japán óriáscég a televíziógyárában az emberi munkaerőt szinte teljes egészében robotokra cseréli, ha pedig beválnak a mesterséges munkások, a Sony okostelefonok és kamerák gyártósorain is hasonló változásra lehet számítani.
Kimio Maki, a Sony elektronikai üzletágának vezetője a Financial Times-nak adott interjúban elmondta, a robotok bevezetésével a terveik szerint minden téren nyerni fog cégük. Azzal, hogy a Malajziában található legnagyobb tévégyárukban teljesen automatizálják a gyártósort, a 2023-as pénzügyi évre 70 százalékkal csökkentenék a gyártási költségeket 2018-hoz képest. A vezető szerint a kiadások csökkentése mellett a robotoknak köszönhetően a gyárból kikerülő hibás termékek száma is kevesebb lesz.
Ha úgy látják, hogy a televíziógyártásban működik a modell, az Xperia telefonokat és a Sony kamerákat összeszerelő üzemekben is bevezethetik a robotokat, igaz, itt nem váltanák ki velük teljesen az emberi munkaerőt – mondta Maki.
Nem újdonság a Sony számára, hogy robotokkal gyártasson.
A Tokióhoz közel fekvő Kisarazu városában van a Sony-nak egy kutatás-fejlesztés bázisa, ahol a japán cég a PlayStation konzolok összeszerelését már robotokkal végezteti 2018 óta. A Csiba prefektúrában fekvő kísérleti üzem feladata az első PlayStation 1994-es megjelenése óta, hogy technológiai fejlesztésekkel segítse a Sony videojátékos ágát. Kisarazuban 32 robotot és négy emberi munkást foglalkoztatnak műszakonként, utóbbiak feladata a Nikkei fényképes riportja alapján az alaplapok gyártósorba juttatása, majd az összeszerelt konzolok elcsomagolása. Minden mást megcsinálnak a robotkarok fél perc alatt.
De a gyártás automatizálása önmagában nem jelent sikert, Maki szerint a legfontosabb feladatuk az, hogy a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket összekapcsolják a gyártás, a marketing és az értékesítés során.
Ennek részeként a Sony mesterséges intelligenciát használva elemeznék az eladási adatokat, melyek alapján jobban optimalizálnák a gyártás volumenét. Mellé tervben van, hogy meglévő szolgáltatásait fejlessze a cég, illetve újakat indítson a fogyasztói rétegnek, így próbálva a vásárlók számára releváns és érdekes maradni.
Fő fókuszuk továbbra is a professzionális szféra lesz, mondta Maki, például a Crystal LED kijelzőkkel, a mobil kameraszenzorokkal, vagy éppen a sportközvetítések során használt labdát követő technológiájukkal. Érthető, hisz a Sony ebből szerzi bevételének legnagyobb részét, volt olyan év, amikor alig tudták tartani a mobilokba kerülő kameraszenzorok gyártásával az iramot az igényekhez képest.
A Sony több veszteséges év után 2020-ban visszaküzdötte magát a tévégyártásban harmadik legnagyobbként a dobogóra a 15 éve vezető Samsung és az LG mögé. A japán céghez hasonlóan a dél-koreai konkurencia is tervezi a munkaerő robotokkal történő helyettesítését, a Samsung például a nemrégiben a Boston Dynamics-et felvásárló Hyundai Robotics részlegével kötött szerződést egy automatizált okos gyártósor létrehozására.
Az automatizált gyártórendszerek mellett a Sony az elektromos és önvezető autók piacán is kísérletezik, bár arra nem kell számítanunk, hogy autógyártásba is kezd. Főként szenzoraikat és szoftvereiket tesztelik saját tanulmányautójukkal, a Vision-S-sel. Ezek a szenzorok, ha kilépnek a tesztfázisból, például a Toyota és a Lexus autóiba kerülnek.
(Borítókép: Kiyoshi Ota / Bloomberg / Getty Images)