A Földhöz hasonló bolygóra akadtak a csillagászok

2021. augusztus 5., csütörtök 21:51

A Földhöz hasonló bolygót fedeztek fel a csillagászok 35 fényévnyi távolságban – írja az MTI.

A kutatók egy csillag körül fedeztek fel négy bolgyót, amelyek közül az egyik a rendszer lakhatósági zónájában található.

Bizonyítékaink vannak arra, hogy egy Föld-szerű bolygó van a rendszer lakhatósági zónájában

– mondta Olivier Demangeon, a Portugáliában lévő Portói Egyetem Asztrofizikai Intézetének kutatója, az eredményeket bemutató tanulmány vezető szerzője. A szakértő szerint a Naprendszeren kívüli, Földhöz hasonló méretű égitest felfedezése az élet utáni kutatás fontos lépése lehet.

Ez a bolygó olyan légkörrel rendelkezhet, amely képes az élet támogatására

– jelentette ki ugyanezzel kapcsolatban María Rosa Zapatero Osorio, a madridi Asztrobiológiai Központ munkatársa.

A vizsgálatokat az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében lévő Nagyon Nagy Teleszkópjának (VLT)  segítségével végezték. A kutatók a korábban említetten kívül egy olyan bolygót is azonosítottak a lakhatósági zónában, amely nagy valószínűséggel úgynevezett óceánbolygó lehet: tömege akár 30 százalékát alkothatja víz.

A két másik bolygó, amely közelebb kering az L 98-59 jelű csillaghoz, nagy valószínűséggel száraz, de kis mennyiségben tartalmazhat vizet – közölték. A kutatók ezenkívül egy ötödik bolygó létét is feltételezik, amely szintén elegendő távolságra lehet a csillagtól ahhoz, hogy a felszínén is legyen víz.

A csillagászoknak az ESPRESSO (Echelle Spectrograph for Rocky Exoplanets and Stable Spectroscopic Observations) spektrográf-vizsgálat is nagy segítségére volt ezekben a felfedezésekben.

Az ESPRESSO által biztosított precizitás és stabilitás nélkül ez a mérés nem lett volna lehetséges. Ez előrelépést jelent abban, hogy meg tudjuk mérni a legkisebb bolygók tömegét a Naprendszeren túl is

– idézi María Rosa Zapatero Osoriót a Phys.org tudományos ismeretterjesztő portál.