Rejtélyes sziklát fedeztek fel a Marson

2021. augusztus 8., vasárnap 15:56

Különös marsi szikladarabra bukkant a Curisoty marsjáró Gale-kráterben, ahol 2012 óta kutat. Van, aki macskát lát bele, más szerint olyan, mint egy hüllő. Ami talán fontosabb, hogy a felfedezés segíthet a marsi víz kutatásában.

A felfedezés tárgya tényleg apró, a textúrázott kőboltív mindössze 16,5 centiméter magasságú, sajátos alakja és felszíne miatt azonban izgalmas felfedezésnek számít. A Curiosity a kráter agyagtartalmú és szulfáttartalmú részei között jár, ott talált rá a Sharp-hegy tövében az apró elhajlott sziklára.

A dudorok és az alapkőzetből kilógó csomók a legérdekesebbek a felfedezett kövön – írja a Mars-program blogján Abigail Fraeman, a NASA bolygógeológusa. Mivel az agyagos és szulfáttartalmú átmenet részein a szulfátok származhatnak egykoron folyó vízből is, mely formálhatta a talajt alkotó kőzetet is, így vizsgálatuk segíthet többet felfedni a Mars nedves múltjából.

Az elmúlt hónapok során a Curiosity és az Ingenuity marshelikopter is bukkant már a víz lehetséges nyomaira a vörös bolygón. A marshelikopter felfedezését, amelyet egy, a vizet a felszín alá juttató hasadékrendszer részének tartanak, a Perseverance szonda lett volna hivatott kutatófúrásokkal és talajminták elemzéseivel megvizsgálni.

A Curiosity marsjárót eredetileg két éves működésre tervezték, ennek ellenére a városi terepjáró méretű eszköz kilenc éve kutat a vörös bolygó felszínén.

A rover küldetése szerint tovább halad a Sharp-hegyen felfelé, útközben képeket készít és a hegy kőzetének összetételét elemzi a ChemCam nevű műszerrel. A ChemCam (Kémiai Kamera) az apró talaj- és kőzetmintákat begyűjtésük után lézerrel elpárologtatja, majd a felszabaduló vegyi- és ásványi anyagokat elemzi a víz és az élet nyomai után kutatva.