A megfázás erősítheti a fiatalokat a koronavírus ellen

2021. szeptember 9., csütörtök 14:40

Az idősebbeknek viszont jobb a harmadik oltás a német klinikai kutatás szerint.

A Berlini Orvosi Egyetem Charité klinikájának és kutatóközpontjának és a Max Planck Intézet molekuláris genetikai intézetének munkatársai kimutatták, hogy bizonyos koronavírusok által okozott megfázások erősítik az immunrendszer válaszát a SARS-CoV-2 fertőzésre és ellene alkalmazott oltásra is. A Science folyóiratban publikált kutatás szerint ennek a keresztimmunitásnak a hatása az életkor előrehaladásával csökken.

A torokfájással és fokozott orrváladéktermeléssel járó megfázást több száz különböző vírus okozhatja, elsősorban rhinovírusok, adenovírusok, enterovírusok és koronavírusok. A kutatók először mutatták ki, hogy a világjárványt okozó koronavírusoknál jóval ártalmatlanabb megfázást okozó koronavírus fajjal való fertőződés gyakorlatilag felkészültebb immunrendszert eredményezett. A immunrendszer memóriájaként működő T-sejtek számára a nyilvánvaló strukturális hasonlóság (és a tüskefehérje) miatt felismerték és támadni kezdték a SARS-CoV-2 vírusokat.

Az azonban a kutatásból sem derül ki, sőt kifejezetten

vitatott, hogy mindez befolyásolja-e a betegség lefolyását.

Az eredeti feltevésünk az volt, hogy a kereszt-reaktív T-sejtek védő hatásúak, ezért csökkentik a tünetek súlyosságát. Ugyanakkor az ellentéte is igaz lehet. Bizonyos vírusok így tévútra vihetik az immunrendszert, ami súlyosabb lefolyást eredményez.

– mondja Dr. Lucie Loyal a kutatás első számú szerzője.

Oltás attól még kell

A berlini kutatók szerint az adatokból főleg a védő hatás olvasható ki, és szerintük ugyanez áll a tünetek súlyosságának széles skálája és az életkorral romló végkimenetel mögött.

A kevésbé ártalmas megfázás során az immunrendszerben felépül egyfajta „univerzális koronavírus”-emlék. Amikor a SARS-CoV-2-vel találkoznak, azonnal aktiválódnak a memóriasejtek, és rögtön beindul a szervezet ellenállása. Ez gyorsítja a kezdeti immunválaszt, lassíthatja a terjedést és pozitívan befolyásolja a betegség menetét

– mutatott rá Dr. Claudia Giesecke-Thiel, aki hozzátette, hogy

senki se gondolja, hogy egy előzetes megfázás bármilyen védettséget nyújt,

vagy bármilyen formában feleslegessé teszi a védőoltást.

A keresztimmunizáció a védőoltásoknál is kimutatható volt. Pfizer/BioNTech vakcinával oltottakat vizsgálva az látták, hogy a T-sejtek száma két hét alatt épült fel, míg a megfázáson átesettek immunrendszere kétszer olyan gyorsan, egy hét alatt mutatta ugyanazt a reakciót.

A szervezet az oltás esetén is az immunrendszer emlékezetére támaszkodik, és azt már korábbi kutatások kimutatták, hogy fiatalabbaknál rendkívül gyorsan felépül a védettség. A keresztimmunizáció hatékonysága ugyanakkor hanyatlik az életkorral.

A Charité kutató professzora Dr. Andreas Thiel szerint e hatás miatt

a fiatalabbak immunrendszere nagyobb előnyt tud kovácsolni egy közönséges koronavírus okozta megfázásból.

Hozzátette, hogy az idősebbeknél a keresztimmunizáció hatásának elmaradása egy harmadik védőoltással kompenzálható.

(MedicalXpress)